پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، این موانع همچنین شامل پتانسیل ناامنی و بیثباتی در عراق میشود که میتواند سرمایهگذاران یا کشورهایی را که به دنبال بهرهمندی از «جاده توسعه» هستند، فراری دهد. شاید مهمتر از همه، عراق باید در میان رقابتهای ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک منطقهای، جایی برای خود بیابد، زیرا پروژههای ارتباطی-تجاری رقیب در حال انجام هستند. از جمله پروژههای رقیب میتوان به «ابتکار کمربند و جاده» چین، «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» و تلاشهای ایران برای تبدیل شدن به سکویی برای تجارت فرامنطقهای اشاره کرد. شکست «جاده توسعه» در تحقق ظرفیتهایش، بهویژه اگر ناشی از فساد و سوءمدیریت باشد، این ایده را تقویت خواهد کرد که عراق قادر به تنوعبخشیدن به اقتصاد خود و فرار از «تله رانتیریسم» نیست. هنگامی که تقاضا برای هیدروکربنها کاهش یابد و قیمتها سقوط کند، عواقب بدی خواهد داشت. علاوه بر این، تلاش برای تبدیل مرزها از مناطق درگیری به مناطق دارای منافع همگرا و یکپارچگی اقتصادی، میتواند به دلیل رقابت شدید بر سر اینکه کدام مرزها برای چنین نقشی مناسبتر است و چه کسی بیشترین سود را میبرد، به درگیریهای جدید منجر شود.
موانع زیادی در راه تحقق «جاده توسعه» وجود دارد که نشان میدهد جاهطلبیهای عراق ممکن است کاذب باشد. این موانع شامل توانایی دولت برای تأمین مالی و اجرای چنین پروژههای بزرگی است؛ بهویژه آنکه میزان فساد حاکم بر سطوح ملی چشمگیر است.
نظر شما