• ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 74471
  • readingTime: ۳ دقیقه
علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان با اشاره به برنامه های توسعه ای این شرکت در چارچوب استراتژی‌های کلان فولاد مبارکه توسعه ریلی را راهکار کلیدی جهش صنعت فولاد دانست و بر ضرورت تولید فولادهای آلیاژی با ارزش افزوده بالا تأکید کرد.

به گزارش ایراسین، علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در شرق کشور را هزینه‌های بالای حمل‌ونقل دانست و گفت: شرکت‌های بزرگ به دنبال تأمین سنگ‌آهن از افغانستان هستند، اما هزینه‌های حمل از شمال شرق به مرکز کشور به‌قدری بالاست که نرخ بازگشت سرمایه و توجیه‌پذیری اقتصادی این سرمایه‌گذاری‌ها را با چالش مواجه کرده است.

وی افزود: برای انتقال محصول پرعیار از خواف به بندرعباس و صادرات، هزینه‌ای بیش از قیمت خود سنگ، یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار، متحمل می‌شویم. هزینه حمل از خواف تا بندرعباس ۲۵ دلار و از بندرعباس تا چین نیز ۲۵ دلار است. این موضوع سرمایه‌گذاری را برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران کشور با مخاطره مواجه کرده است.

امرایی با اشاره به قیمت کنسانتره در بورس کالا توضیح داد: قیمت نقدی کنسانتره در بورس حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن است، اما هزینه حمل به ازای هر تن تا ۲ میلیون تومان می‌رسد. این هزینه قبل از افزایش قیمت گازوئیل بوده و با گران شدن گازوئیل، هزینه‌ها حتی بیشتر خواهد شد. این امر تولید را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند و حاشیه سود شرکت‌ها را روزبه‌روز کاهش می‌دهد؛ بنابراین افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های حمل، حاشیه سود شرکت‌ها را کم و سرمایه‌گذاری برای آینده را با مخاطره مواجه می‌کند.

توسعه حمل‌ونقل ریلی، راهکاری برای جهش صنعت فولاد

وی مهم‌ترین راهکار برای جهش صنعت فولاد را توسعه حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: حمل‌ونقل ریلی به دلیل به‌صرفه بودن، سرعت بالا، جلوگیری از تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای و کاهش مخاطرات جانی، بهترین و ایمن‌ترین روش حمل‌ونقل برای صنایع معدنی در جهان است. طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، قرار بود ۲۶ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داشته باشیم، اما امروز آمارها از ۱۵ تا حداکثر ۱۸ هزار کیلومتر حکایت دارند که اصلاً کفاف نیازها را نمی‌دهد.

وی افزود: باید خط آهن خواف تا بافق تشکیل شود. در حال حاضر، ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود و در افق دوساله به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید، اما ظرفیت حمل‌ونقل ریلی ما حداکثر ۸ میلیون تن است. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ماست.

چشم‌انداز جهانی صنعت فولاد و ضرورت تولید فولادهای آلیاژی

امرایی درباره چشم‌انداز جهانی صنعت فولاد اظهار داشت: با توجه به مطالعات بین‌المللی، آینده روشنی برای تولید فولاد خام نمی‌بینم. تولید فولادهای آلیاژی با ارزش‌افزوده بالاتر می‌تواند آینده بهتری برای این صنعت رقم بزند.

امرایی درباره تکمیل زنجیره تولید اظهار داشت: ازآنجاکه ما مواد اولیه برای فولاد مبارکه تولید می‌کنیم، فعلاً امکان تکمیل زنجیره تولید میسر نیست. تکمیل زنجیره باید با موافقت سهام‌داران در استان انجام شود. مواد تولیدی ما به‌طور کامل به فولاد مبارکه برای تأمین مواد اولیه اختصاص می‌یابد و باید توجیه‌پذیری اقتصادی برای سهام‌داران مشخص شود تا بتوانیم زنجیره را در استان تکمیل کنیم.

اختلاف دلار توافقی و آزاد، بلای جان تولید

مدیرعامل فولاد سنگان درباره بازار صادراتی توضیح داد: تمام محصول ما به فولاد مبارکه عرضه می‌شود، اما در مقاطعی که این شرکت به دلیل قطعی برق یا گاز با مشکل مواجه می‌شود، محصول خود را صادر می‌کنیم. بااین‌حال، صادرات برای ما توجیه اقتصادی ندارد، زیرا باید ۲۵ دلار برای حمل به بندرعباس و ۲۵ دلار برای انتقال به چین هزینه کنیم. واسطه‌ها محصول ما را خریداری کرده و از ارز صادراتی برای واردات کالا استفاده می‌کنند، اما ما برای تبدیل ارز به ریال، با نرخ مبادله‌ای مواجهیم. زمانی که نرخ ارز در بازار تا ۱۰۴ هزار تومان بود، ما مجبور بودیم در سامانه با نرخ ۶۷ هزار تومان عرضه کنیم. این اختلاف، که گاهی به ۵۰ درصد می‌رسد، به تولیدکننده نمی‌رسد و توجیه‌پذیری صادرات را از بین می‌برد.

امرایی درباره عملکرد مالی شرکت گفت: سعی کردیم با مدیریت چالش‌های انرژی، سودآوری خود را حفظ کنیم. با کمترین توقفات و تولید با ظرفیت اسمی، سود ما در سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش یافت. این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه‌های حمل و قیمت سنگ، همگی حاشیه سود را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =