علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان، در گفتگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالشهای سرمایهگذاری در شرق کشور، هزینههای بالای حملونقل است، اظهار کرد: شرکتهای بزرگ به دنبال تأمین سنگآهن از افغانستان هستند، اما هزینههای حمل از شمال شرق به مرکز کشور بهقدری بالاست که نرخ بازگشت سرمایه و توجیهپذیری اقتصادی این سرمایهگذاریها را با چالش مواجه کرده است.
امرایی گفت: برای انتقال محصول پرعیار از خواف به بندرعباس و صادرات، هزینهای بیش از قیمت خود سنگ، یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار، متحمل میشویم. هزینه حمل از خواف تا بندرعباس ۲۵ دلار و از بندرعباس تا چین نیز ۲۵ دلار است. این موضوع سرمایهگذاری را برای سهامداران و سرمایهگذاران کشور با مخاطره مواجه کرده است.
قیمت کنسانتره در بورس کالا
مدیرعامل شرکت فولادسنگان با اشاره به قیمت کنسانتره در بورس کالا توضیح داد که قیمت نقدی کنسانتره در بورس حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن است، اما هزینه حمل به ازای هر تن تا ۲ میلیون تومان میرسد. این هزینه قبل از افزایش قیمت گازوئیل بوده و با گران شدن گازوئیل، هزینهها حتی بیشتر خواهد شد.
امرایی راهکار این مشکل را توسعه حملونقل ریلی دانست و گفت که حملونقل ریلی به دلیل بهصرفه بودن، سرعت بالا، جلوگیری از تخریب زیرساختهای جادهای و کاهش مخاطرات جانی، بهترین و ایمنترین روش حملونقل برای صنایع معدنی در جهان است.
چشمانداز جهانی صنعت فولاد
امرایی درباره چشمانداز جهانی صنعت فولاد افزود که با توجه به مطالعات بینالمللی، آینده روشنی برای تولید فولاد خام نمیبینم. تولید فولادهای آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر میتواند آینده بهتری برای این صنعت رقم بزند.
امرایی درباره تکمیل زنجیره تولید گفت که از آنجایی که ما مواد اولیه برای فولاد مبارکه تولید میکنیم، فعلاً امکان تکمیل زنجیره تولید میسر نیست. تکمیل زنجیره باید با موافقت سهامداران در استان انجام شود.
اختلاف دلار توافقی و آزاد
مدیرعامل فولاد سنگان درباره بازار صادراتی توضیح داد که تمام محصول ما به فولاد مبارکه عرضه میشود، اما در مقاطعی که این شرکت به دلیل قطعی برق یا گاز با مشکل مواجه میشود، محصول خود را صادر میکنیم. با این حال، صادرات برای ما توجیه اقتصادی ندارد، زیرا باید ۲۵ دلار برای حمل به بندرعباس و ۲۵ دلار برای انتقال به چین هزینه کنیم.
امرایی درباره عملکرد مالی شرکت ابراز کرد: سعی کردیم با مدیریت چالشهای انرژی، سودآوری خود را حفظ کنیم. با کمترین توقفات و تولید با ظرفیت اسمی، سود ما در سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش یافت.
ارسال نظر