به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، عبدالحسین بهرامی، رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ما در مرکز راهبردی ۸ ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان داشتیم و با تصویب دولت تعداد ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان به ۱۰ ستاد راهبردی افزایش مییابد.
وی، ستادهای «آب و انرژی و محیط زیست»، «حمل و نقل، هوا فضا و شهرسازی»، «مواد و ساخت پیشرفته»، «ماشین آلات و تجهیزات صنعتی»، «پیشران مردمی سازی»، «اقتصاد دیجیتال و اتصال پذیری»، «افتا و امنیت سایبری»، «هوش مصنوعی»، «کوانتوم، اپتیک و فوتونیک» و «امنیت غذایی و کشاورزی» را از جمله ۱۰ ستاد راهبردی معاونت علمی برشمرد و اعلام کرد: مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وظیفه راهبردی این ستادها را بر عهده دارد.
بهرامی ادامه داد: از آنجایی که ستادهای هوش مصنوعی و افتا و امنیت سایبری، مصوبه دولت را دارند، دبیران آنها از سوی معاونت علمی و با ابلاغ معاون علمی رئیس جمهور تعیین میشوند.
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست در پاسخ به این سوال که با ایجاد ستاد هوش مصنوعی، آیا سازمان هوش مصنوعی، پاسخ دادن به آن را ارجاع به مسؤولان عالی رتبه میکند؟ ادامه داد: در دوره قبل ستادهای رباتیک، هوش مصنوعی، اپتیک، لیزر و فوتونیک در هم ادغام شدند ولی با توسعهای که در حوزههای هوش مصنوعی و کوانتوم داشتیم، سال قبل تصمیم گرفته شد که این دو ستاد از یکدیگر جدا شدند.
وی با بیان اینکه ستاد هوش مصنوعی مصوبه دولت را دارد خاطر نشان کرد: ما باید رویکردهایی را اشاعه دهیم و با تأثیرگذاری منجر به رخ دادن اتفاقات خوب در کشور شویم.
توضیح درباره کم و زیاد شدن ستادهای راهبردی فناوری
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص اضافه و کم شدن تعداد ستادهای توسعه فناوری در دورههای مختلف معاونت علمی توضیح داد: ستادهای توسعه فناوری و ستادهای اقتصاد دانش بنیان در دوره قبل بر اساس سیاستگذاریها و راهبردهایی از یکدیگر تفکیک شدند و تعداد ستادهای از ۲۳ ستاد فراتر رفت.
وی افزود: وقتی تعداد ستادهای فناوری افزایش یابد نیاز به افزایش تعداد نیروی انسانی و منابع مالی است و از سوی دیگر به اذعان دبیران ستادها، آنها قادر به ملاقات با مقام بالای معاونت علمی نبودند چون تعداد ستادها زیاد شده بود و از سوی دیگر اعتبارات معاونت با افزایش ستادها صرف هزینههای جاری میشد از این رو از آبان سال قبل، اقدام به ادغام این ستادها کردیم.
بهرامی با تاکید بر اینکه با تجمیع ستادها، رویکرد اجرایی سازی برنامهها و کیفی سازی برنامههای ستادها بوده دنبال شده است، گفت: در این راستا معاونت علمی با دبیران همه ستادها نشستی برگزار و برنامههای آنها را و میزان اعتبارات آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی یادآور شد: با این اقدامات این نوید داده میشود که برنامههای همگرایی ستادها در سال جاری اجرایی شود و با راه اندازی داشبورد نظارتی در رستاد در پایان سال جاری خروجی مشخصی از سوی ستادهای راهبردی در اکوسیستم فناوری و نوآوری داشته باشیم.
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مأموریتهای این مرکز را شامل رصد و پایش و ارزیابی ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان و رسوخ فناوری در زنجیره جریان ارزش اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: ذیل این دو مأموریت به منظور پیشرفت پروژهها، داشبورد نظارتی را در مرکز تعریف و راه اندازی و سعی کردیم بر اساس برنامههایی که ستادها ارائه میدهند از آنها حمایت میشود.
به گفته وی، برنامههای ستادها ارائه و بعد از تأیید و تصویب، ابلاغ میشوند و پیگیری لازم برای اجرایی سازی این برنامهها صورت میگیرد.
بهرامی ادامه داد: در تلاش هستیم که ارتباط ارگانیک میان سرمایه گذاران، صنایع، سازمانها و شرکتهای فناور و دانش بنیان و هلدینگها ایجاد کنیم که برای این منظور در نیمه سال گذشته از طریق به هم رسانی میان شرکتهای دانش بنیان و صنعت، پروژههای بار اول خوبی را تعریف کردیم. این پروژهها ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد دارند.
بهرامی از اجرای برنامههای موضوعی در ستادهای راهبردی خبر داد و گفت: در این راستا دو برنامه رسوخ فناوری در حوزههای معدن و پتروشیمی داریم تا فناوریها را در زنجیره تأمین این دو حوزه رسوخ دهیم.
وی برپایی نمایشگاه ایران ساخت را از دیگر برنامههای موضوعی این مرکز نام برد و با بیان اینکه در سال جاری سیزدهمین دوره ان برگزار خواهد شد.
بهرامی توسعه فعالیت کانونهای هماهنگی دانش و صنعت و بازار را از دیگر برنامههای مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دانست و یادآور شد: این برنامه با هدف رسوخ فناوری در بخشهای اقتصادی است و اجرای آن باعث بهره وری و ارزش افزوده خواهد شد.
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توسعه ماشین آلات صنعتی را از دیگر برنامههای مرکز دانست و در این باره توضیح داد: یکی از تکالیف ماده ۳ قانون جهش تولید دانش بنیان باید بر اساس برنامه، نسبت به روزآمدی ماشین آلات صنعتی اقدام شود.
وی ادامه داد: در سنوات قبل این برنامه اجرایی میشود و از سال گذشته با بازنگری در فرایند به روز رسانی تجهیزات صنعتی، شرایط مناسبتری در این زمینه ایجاد کردیم. بر این اساس شرکتهای فناوری که در حوزه ماشین آلات مشتری برای محصولات خود دارند و تجاری سازی آن محصول منجر به دانش بنیانی آنها خواهد و همچنین مسألهای از مسائل کشور را برطرف میکند، مشمول برنامه حمایتی معاونت علمی قرار میگیرند.سقف این حمایت یک میلیارد تومان است.
بهرامی با بیان اینکه اگر میخواهیم در حوزه هوش مصنوعی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید زیر ساخت قابل اطمینان و پایداری را برای فناوران و نوآوران و شرکتهای دانش بنیان ایجاد کنیم، گفت: در این زمینه در کشور خلاءهایی وجود داشت. در دولت قبل برنامهای را پیش بینی شده بود که بر اساس آن یکسری از شرکتهای بخش خصوصی توانمند، پردازشگرهایی را توسعه داده بودند و خدماتی به شرکتهای دانش بنیان ارائه میدادند.
وی افزود: این خدمات، خدمات پایدار و متناسب با نیازی که در کشور در حال شکل گیری بود، نبود از این رو در سال گذشته این دغدغهها در شرکتهای دانش بنیان و پردازندهها نیز وجود داشت و در جلسهای که معاونت علمی با شرکتها برگزار شد، دکتر افشین معاون علمی بر ایجاد زیر ساخت مناسب و مؤثر برای پیشبرد پروژههای هوش مصنوعی تاکید کرد ولی تا زمانی که این زیر ساخت ایجاد شود، میتوانیم از خدمات پردازندهها حمایت کنیم.
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی و قبلاً از سوی ستادهای هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال معاونت علمی به شرکتهای فناور و متقاضیان یارانه بهره برداری از پردازندهها پرداخت میشد، گفت: بر این در سال گذشته در دو فاز اقدام به پرداخت این یارانهها کردیم که در فاز اول در اسفند ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیارد تومان و در فاز دوم ۵ تا ۶ میلیارد تومان یارانه برای استفاده از خدمات پردازندهها پرداخت کردیم و اعلام شد که تا زمانی که زیر ساخت فراهم شود، معاونت خود را موظف میداند تا خدماتی در این زمینه به واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان و فعالان حوزه هوش مصنوعی ارائه دهد.
بهرامی تاکید کرد: ما حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان و واحدهای فناور از خدمات یارانهای معاونت علمی بهرهمند شدند و ۶ تا ۷ پردازنده نیز خدماتی به شرکتهای متقاضی ارائه دادند.
تمرکز بر بخشهای اقتصادی صنعتی
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی با بیان اینکه دو بخش صنعتی معدنی و پتروشیمی را دارای ارزش افزوده بسیار بالا دانست و گفت: هر چه بتوانیم جریان نوآوری و فناوری را در بخشهای غالب این حوزههای اقتصادی رسوخ دهیم، ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر بخشهای صنعتی پتروشیمی و معدن ارزبری بالایی برای کشور دارند به گونهای برای تجهیز و به روز رسانی و اورهال کردن این صنعت نیاز داریم که تجهیزاتی را وارد کشور کنیم که ارزبری از کشور انجام میشود و از سوی دیگر تولیدات این صنایع میتواند ارز آوری بالایی برای کشور داشته باشد.
بهرامی ادامه داد: با هماهنگیهایی که در سال گذشته انجام دادیم و ظرفیتهایی که در کمیته اعتبار مالیاتی و در کمیته تولید بار اول داشتیم گامهایی در زمینه رسوخ فناوری در این صنایع برداشته شد.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارشهای منتشر شده، معاونت علمی در سال قبل حدود ۷ همت از محل اعتبار مالیاتی ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور حمایت کرده است که جریان نوآوری در صنایع بتواند رسوخ کند.
بهرامی یادآور شد: اگر بخواهیم رشد اقتصاد دانش بنیان ۸ درصدی برسیم ناگزیر باید جریان نوآوری را به بخشهای غالب اقتصادی رسوخ دهیم و در این راستا در همه ستادهای اقتصاد دانش بنیان بر روی حوزههای اولویتدار به عنوان اولویتهای اساسی میپردازیم ولی دو بخش فرابخشی و فرا ستادی هستند نمونه آن صنعت معدن و پتروشیمی است که در آن همه مسائل محیط زیستی، هوشمند سازی و هوش مصنوعی، اتصال پذیری، ترانزیت، روزآمد سازی ماشین آلات، مواد و ساخت پیشرفته مطرح است از این رو برای این دو صنعت برنامههای موضوعی برای آنها تعریف شد.
وی خاطر نشان کرد: ما علاوه بر ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان که ذیل مرکز رستاد فعال هستند، چند برنامه ملی ذیل این ستاد داریم که از آن جمله میتوان به برنامه اقتصاد دریا محور، برنامه ملی ارتقا زنجیره ارزش گلخانه و شیلات، برنامه ملی ارتقا زنجیره پتروشیمی و برنامه ملی حکمرانی دانش بنیان را در دستور کار داریم.
بهرامی اضافه کرد: یکی از موضوعات و چالشهای کشور این است که پروژههایی که اجرایی میشود، نگاه دانش بنیانی برا آنها حاکم نیست و با پیگیریهایی که انجام شد، توانستیم در شورای اقتصاد این مصوبه را اخذ کنیم و بر اساس آن اعلام پروژههایی که قرار است در این شورا مصوب شود، باید پیوست فناوری داشته باشد.
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی ادامه داد: پیرو آن بخشنامهای تدوین و فرمهای پیوستهای فناوری منتشر شد و بر اساس آن پروژههای مصوب شورای اقتصاد، باید پیوست فناوری داشته باشد و ستادها نیز با دستگاه متناظر خود در ارتباط هستند تا قبل از تصویب پروژههای کلان در شورا، برای آنها پیوست فناوری تهیه شود.
به گفته وی، این پیوست میتواند به پیشبرد امور شرکتهای دانش بنیان و توسعه بازار آنها مؤثر است.
ارسال نظر