به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، بهناز یزدی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان اظهار داشت: در راستای برنامه خوشههای کسب و کار و استعدادی که در خوشه طلا و جواهر وجود داشت، به این نتیجه رسیدیم که نشان جغرافیایی طلا و جواهر اصفهان را در ابتدا به صورت ملی و سپس به صورت بین المللی ثبت کنیم، بدون شک ثبت ملی این نشان برای ثبت جغرافیایی بین المللی هم به ما کمک میکند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شناخت کافی در مورد طلای اصفهان وجود نداشت، روند کار بررسیها در این زمینه خیلی به طول انجامید و همین مساله این کار را برای مدت سه سال به تعویق انداخت که در نهایت ابتدای سال ۱۴۰۴ موفق به ثبت ملی نشان جغرافیایی النگوی اصفهان شدیم.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان اضافه کرد: ثبت نشان ملی جغرافیایی النگوی اصفهان، آغاز این مسیر است و در ادامه برای سایر مصنوعات هم چنین فعالیتهایی خواهیم داشت.
یزدی خاطرنشان کرد: شرکت شهرکهای صنعتی استان همزمان با ثبت جغرافیایی النگوی اصفهان، در زمینه ایجاد کنسرسیوم صادراتی خوشه طلا و جواهر اقدام کرد که این امر کمک بسیاری به شبکه سازی در این حرفه میکند.
وی گفت: طراحی طلا و جواهر یکی از بزرگترین ظرفیتهای ایران و اصفهان است و حمایت از حضور در نمایشگاهها، جشنوارهها و استفاده از ظرفیت و خلاقیتهای دانشجویانی که در این زمینه فعالیت میکنند اهمیت ویژه ای برای ما دارد.
یزدی افزود: شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان و سایر شرکتهای استانی به واسطه نقش حمایتی خود، از نخستین مجموعههای دولتی هستند که خوشهها را شناسایی و از فعالیتهای آنها حمایت مادی و معنوی میکنند.
وی با اشاره به اینکه موضوع خوشه طلا و جواهر از حدود ۱۳ سال پیش توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان راه اندازی و مباحث شبکه سازی و رفع موانع برای بهبود فضای کسب و کار آن پیگیری شد، گفت: انجمن طلا و جواهر استان نتیجه فعالیتهای سه سال گذشته در زمینه توسعه خوشه است که به عنوان یکی از شبکههای مؤثر در زمینه طلا و جواهر در کشور سرآمد است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: هدف ما ارائه حمایت و کمک به توسعه بیشتر این خوشه با اقداماتی نظیر تشکیل کنسرسیوم و تسهیل حضور فعالان این عرصه در نمایشگاهها و پاویونهای ملی و بین المللی است.
بنا بر تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، نشانه جغرافیایی، اطلاعیهای است در خصوص اینکه یک محصول خاص، از یک منطقه جغرافیایی مشخص نشأت گرفته است.
قانون حمایت از نشانههای جغرافیایی ایران نیز در تعریف این مفهوم چنین میگوید: «نشانه جغرافیایی، نشانهای است که مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیهای از کشور منتسب میسازد، مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا، اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد.»
در واقع نشانه جغرافیایی با اشاره به محل و مبدا جغرافیایی تولید محصول یا خدمت، نوعی اطلاعرسانی به مشتری آن کالا و خدمت محسوب میشود و بیانگر ویژگیهای کیفی خاصی است که مشتریان به دنبال آن هستند، بهره گیری از این نشان، میتواند رشد فروش و ارتقای کسب و کار را به دنبال داشته باشد.
با وجود اینکه ایران عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از نشان جغرافیایی به عنوان یکی از انواع حقوق مالکیت فکری است، از ۱۷۶ نشان جغرافیایی ثبت شده در کشور تنها ۶۷ نشان ثبت بین المللی شده است.
هفته گذشته و در مراسم اختتامیه جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر استان با حضور استاندار، مسؤولان و فعالان انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگهای قیمتی اصفهان از نشان ملی جغرافیایی «النگوی طلای اصفهان» رونمایی شد.
ارسال نظر