معدن

یک کارشناس بازار در خصوص ورود معادن به بورس گفت: واگذاری معادن و سهام آنها در بورس قبلا اتفاق افتاده و با نگاهی به تجربیات قبلی، می بینیم با روند خوبی همراه شده و بورس نیز از آن استقبال می‌کند.

محمدحسین بابالو در گفت و گو با "ایراسین" با بیان این مطلب افزود: در این زمینه می‌توان از 2 منظر به ورود معادن به بورس نگاه کرد. نخست اینکه سهام معادن وارد بورس شود که این اتفاق قبلا نیز افتاده و یک روند مرسوم است و با توجه به تجربیات گذشته نیز روند خوبی بوده و بورس نیز از آن استقبال می کند.

وی ادامه داد: بحث دوم ورود معادن به بورس کالاست. به این شکل که معادن به ویژه معادن متروکه را در برخی از مزایده‌های کوچک به فروش رسانده و واگذار کنیم و در نهایت در بورس کالا عرضه شود. به این شکل که در بورس افراد مختلف به صورت کاملا رها در خصوص مالکیت آنها به شرط داشتن اهلیت مورد نیاز رقابت بپردازند.

وی اظهار کرد: اما بحث دیگری که در اینجا می‌توان مطرح کرد در زمینه امتیاز معادنی است که دارای پتانسیل ماده معدنی هستند و ارتباطی با معادن متروک ندارد. در واقع این معادن در مناطقی قرار دارند که از ظرفیت ماده معدنی برخوردار بوده و امتیاز آن قرار است به صورت شفاف واگذار و در بورس کالا عرضه شود.

به عقیده این کارشناس بازار، به طور کلی هرچیزی که وارد بورس شود و از شفافیت بیشتری برخوردار باشد و پتانسیل معاملات آزادانه تری داشته باشد مورد تایید است و نقدی هم به این موضوع هم تاکنون مطرح نشده و از آن استقبال نیز خواهد شد.  

گفتنی است یکی از تاکیدهای ویژه ای که رییس جمهوری طی ماه گذشته و در آیین‌های افتتاح و بهره برداری از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی مطرح کرده در خصوص ورود معادن به بورس و بهره‌گیری بیستر از این نعمت خدادادی است. آخرین اقدام صورت گرفته در این زمینه نیز تشکیل کارگروه ویژه واگذاری معادن از طریق بورس بوده است. در واقع این اقدام به نوعی برای آزادسازی معادن و ایجاد امکان و واگذاری معادن به مردم از طریق بورس و فعالسازی معادن کوچک برنامه ریزی شده است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =