• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
  • کد خبر: 52943
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودروسازی

بازار مسکن چین در سال۲۰۲۴ با رکود سنگینی مواجه شد و تقاضا برای محصولات فولادی برخلاف روال هرسال افزایشی نشد. درمقابل تقاضا برای فولاد از سوی خودروسازان این کشور رشد ۵/۲ درصد نسبت به سال گذشته داشته و فولادسازان چینی مدعی‌اند نسل جدید خودروها ناجی بازار فولاد داخلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تقاضا برای ورق فولادی چین از سوی بخش خودروسازی این کشور صعودی شد. مطابق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده از بازار داخلی فولاد چین میزان تقاضا برای محصولات فولادی توسط بخش خودروسازی این کشور روند افزایشی پیدا کرده و مصرف فولاد در بخش خودروسازی چین در سال جاری به حوالی ۴۸.۴ میلیون تن رسید که بیانگر رشد ۵/۲ درصدی نسبت به سال گذشته است. اکنون شش تا هفت درصد از فولاد تولیدی در چین به بخش خودروسازی این کشور تعلق می‌گیرد که با توجه به پیشرفت‌های خودروسازان چینی و طراحی نسل جدید خودروها تقاضا برای محصولات فولادی در این کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها اقدام به تولید خودروهای تحت عنوان انرژی جدید NEVs یا New Energy Vehicle با هدف کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف انرژی فسیلی کرده‌اند. در فرآیند تولید این خودروها مواد فولادی بیش از ۷۰ درصد وزن خودرو را تشکیل می‌دهند که طبق جدول زیر از ۱.۱ تن در یک سدان معمولی تا ۴.۴ تن در یک واگن متغیر است. درنتیجه مصرف ورق‌های فولادی در بخش خودروسازی این کشور در سال ۲۰۲۴ افزایش چند برابری پیدا می‌کند.

نسل جدید خودروهای چینی ناجی بازار فولاد

خودروسازان چینی در طراحی این خودروها با هدف سبک‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از ورق فولادی با استحکام بالا استفاده می‌کنند تا علاوه‌بر بهبود راندمان سوخت، از سطح ایمنی بالایی برخوردار باشد. همچنین به اعتقاد آن‌ها بدنه فولادی عمر باتری و عملکرد خودرو را افزایش دهند. از این رو ورق فولادی با استحکام بالا قسمت اصلی خودروهای نسل NEV به شمار می‌رود.

اختصاص خطوط اصلی تولید فولاد به بخش خودروسازی

از آنجایی که چین پیشرو در زمینه تولید این نسل جدید خودروهاست، خودروسازان ظرفیت‌های تولیدی خود را با هدف صادرات افزایش داده‌اند، به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها میزان تولید خودرو در چین دو تا سه درصد در سال جاری افزایش پیدا می‌کند. همچنین بر اساس اطلاعات اداره ملی آمار چین کل تولید خودرو در چین در سال ۲۰۲۳ به ۳۰.۱ میلیون دستگاه رسید که ۹.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود و این روند صعودی در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه دارد. از این رو بخشی از خطوط تولید شرکت‌های اصلی فولاد خودرو در چین یعنی شرکت آهن و فولاد بائوشان (Baosteel) و شرکت آهن و فولاد انشان (Anshan) به صنعت خودروهای NEVs اختصاص پیدا کرده است. فولادسازان چینی مدعی‌اند بخش مسکن این کشور با رکود سنگینی مواجه شده و به دنبال آن تقاضا برای محصولات فولادی برخلاف انتظار در سال ۲۰۲۴ نزولی شد. در مقابل بخش خودروسازی NEVs چین به زودی ناجی بازار فولاد داخلی خواهد شد و حجم بالایی از فولاد تولیدی کشور به جای حوزه مسکن راهی بخش خودروسازی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =