• ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
  • کد خبر: 52462
  • readingTime: ۴ دقیقه
فلز مس

تحلیلگران صنعت پیش بینی می‌کنند که روند صعودی قیمت مس حداقل تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت. این روند به دلیل چالش‌های موجود در عرضه جهانی مس و افزایش تقاضا برای این فلز به دلیل نقش اساسی آن در انتقال انرژی و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است.

به گزارش ایراسین، تحلیلگران صنعت پیش بینی می‌کنند که روند صعودی قیمت مس حداقل تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت. این روند به دلیل چالش‌های موجود در عرضه جهانی مس و افزایش تقاضا برای این فلز به دلیل نقش اساسی آن در انتقال انرژی و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است. این پیش بینی مثبت به ویژه برای شرکت‌هایی مانند Freeport-McMoRan (FCX.N)، BHP (BHP.AX) و سایر تولیدکنندگان مس امیدوار کننده است. افزایش تقاضا برای مس توسط فرآیندهای کربن زدایی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی تقویت می‌شود و فاز جدیدی از تقاضای بالای مس را به دنبال روند مشابهی که در صنعتی شدن سریع چین دو دهه پیش مشاهده شد، نشان می‌دهد.

با این حال، ابهاماتی در مورد چندین پروژه مهم مس وجود دارد و برخی از کارشناسان را به این باور رساند که ممکن است تولید در تأمین تقاضای رو به رشد با چالش‌هایی مواجه شود. پیش بینی می‌شود که این نگرانی‌ها نقطه کانونی بحث‌ها در سانتیاگو، شیلی، در طول کنفرانس جهانی مس CRU باشد که از ۱۵ تا ۱۷ آوریل برگزار می‌شود. این کنفرانس بزرگترین گردهمایی سالانه رهبران صنعت، سرمایه گذاران و تحلیلگران در بخش مس است. شیلی که بزرگترین تولید کننده مس در جهان است، در سال‌های اخیر کاهش تولید خود را تجربه کرده است که بر اهمیت این بحث‌ها افزوده است.

مس که به دلیل هدایت الکتریکی عالی خود شناخته شده است، به طور گسترده در سطح جهانی در کاربردهای مختلفی مانند موتور، باتری و سیم کشی استفاده می‌شود. نام مستعار "دکتر مس" را به خود اختصاص داده است زیرا تقاضای آن اغلب به عنوان شاخصی از سلامت کلی اقتصاد جهانی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته تاجر بزرگ، ترافیگورا، پیش بینی می‌شود که ساخت مراکز داده برای پشتیبانی از سرورهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به ۱ میلیون متریک تن مس اضافی نیاز داشته باشد. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی که حاوی چهار برابر مس بیشتر در مقایسه با وسایل نقلیه هستند، افزایش می‌یابد. با موتورهای احتراق داخلی، انتظار می‌رود نیاز به مس در بازار بیشتر شود.

ماکسیمیلیان لیتون، تحلیلگر سیتی، که انتظار دارد تقاضا طی سه سال آینده ۱ میلیون تن از عرضه پیشی بگیرد، گفت: دومین بازار سکولار مس در این قرن در حال تثبیت است. افزایش قیمت انفجاری طی دو تا سه سال آینده امکان پذیر است.

در گزارشی که اوایل این هفته منتشر شد، لیتون و سیتی گفتند که انتظار دارند قیمت مس تا دسامبر ۲۰۲۶ به ۱۲۰۰۰ دلار در هر تن برسد، پیش‌بینی مشابهی که در گزارش مشابهی از بانک آمریکا منعکس شده است. قیمت‌ها در روز چهارشنبه نزدیک به ۹۳۷۸ دلار در هر تن معامله شد که نزدیک به بالاترین حد در ۱۴ ماه گذشته بود. سیتی، خودروسازان و سایرین را تشویق کرد که خرید مس خود را پوشش دهند و هشدار داد که جهش قیمت می‌تواند به طور کلی ۳۲۰ میلیارد دلار، معادل تقریباً ۰.۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی، برای سازندگان بدون پوشش هزینه داشته باشد.

در پیش بینی قیمت صعودی، مشکلات اخیر تولید توسط Ivanhoe Mines، Anglo American Codelco و دیگران نقش دارند. چالش‌های تأمین برق در زامبیا، دومین تولیدکننده بزرگ مس آفریقا، نیز وجود دارد. در نتیجه این شکست‌ها، سیتی پیش‌بینی خود را برای عرضه جهانی مس در سال جاری به افزایش تنها ۰.۷ درصدی نسبت به پیش‌بینی قبلی خود برای افزایش ۲.۳ درصدی کاهش داد. لاوسون ویندر، تحلیلگر بانک آمریکا می‌گوید: فقدان پروژه‌های معدنی مورد بحث زیاد در حال تبدیل شدن به یک مسئله فزاینده برای مس است.

چالش‌های تأمین

یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های اخیر به بازار مس اواخر سال گذشته زمانی رخ داد که پاناما به First Quantum دستور داد تا معدن کبر پاناما خود را تعطیل کند، معدنی که تقریباً ۱ درصد مس جهان را تأمین می‌کرد. معدنچی کانادایی رایزنی‌های حقوقی را با دولت پاناما آغاز کرده است، اما تحلیلگران انتظار ندارند معدن تا سال ۲۰۲۹ بازگشایی شود. جاناتان بی گل از Ridgeline Royalties که حق امتیاز مس، لیتیوم و سایر تولیدکنندگان مواد معدنی حیاتی را خریداری می‌کند، گفت: این یک کاتالیزور اصلی برای انقباض در بازار بود. بی گل انتظار دارد قیمت مس ظرف چند سال به ۱۲۰۰۰ دلار در هر تن برسد. در آریزونا، طرح ریوتینتو برای افتتاح یکی از بزرگترین معادن مس آمریکای شمالی درگیر دعوی قضائی پیچیده است. این پروژه ماه گذشته یک حکم دادگاه موافق دریافت کرد که انتظار می‌رود در دادگاه عالی ایالات متحده تجدید نظر شود. تولید مس خود شیلی احتمالاً در طول کنفرانس مورد توجه اصلی قرار خواهد گرفت. کودلکو، شرکتی تحت کنترل دولتی، که یک چهارم تولید مس شیلی را به خود اختصاص می‌دهد، با مشکلات عملیاتی مواجه شده است که تولید آن را به پایین‌ترین سطح در ۲۵ سال اخیر رسانده است.

بلاتکلیفی مقرراتی در دولت رئیس جمهور گابریل بوریچ، چپ‌گرایی که از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۲۲ روابط پرتنشی با صنعت معدن داشته است، در ابتدا بر سرمایه‌گذاری تأثیر گذاشت، اما بوریچ برای ترمیم مشکلات تلاش کرده است. کاتلین کویرک، مدیر اجرایی جدید Freeport-McMoRan که توسعه یک پروژه معدنی در این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرده بود، گفت: جو سرمایه‌گذاری در شیلی بسیار بهبود یافته است. جوی که در گذشته برای مدت طولانی عالی بود، سپس در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با دست‌اندازهایی مواجه شد، اما اکنون بسیار بهبود یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =