• ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
  • کد خبر: 51698
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در چین درپی کسادی بازار املاک این کشور سبب افت چشمگیر قیمت سنگ آهن در آخرین روزهای مارس ۲۰۲۴ شد. به اعتقاد فولادسازان چینی بهبود یافتن وضعیت بازارهای داخلی در آوریل نیز دور از انتظار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند نزولی قیمت سنگ از اواسط مارس ۲۰۲۴ در چین تغییر کرد تا بهای این محصول وارد فاز صعودی شود. ولی این روند صعودی ادامه نیافت و ریزش قیمت‌ها بار دیگر بازار سنگ آهن چین را در اواخر مارس فرا گرفت. روز چهارشنبه ۲۷ مارس مصادف با هشتم فروردین قرارداد سنگ آهن در بورس کالا دالیان با موعد تحویل در ماه می با ۳.۵ درصد افت قیمت نسبت به روز قبل یعنی سه شنبه ۲۶ مارس منعقد شد. مصرف کم‌تر از حد انتظار محصولات فولاد و به تبع کاهش تقاضا برای مواد اولیه دلیل اصلی افت قیمت سنگ آهن در چین عنوان می‌شود. با این وجود ریزش قیمت سنگ آهن و کاهش مصرف محصولات فولادی در بازار داخلی سبب نگرانی فعالان این بازار شده است چراکه فصل افزایش تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین به نیمه خود رسیده و هنوز شرایط رکودی پابرجاست. به گفته یک تحلیل‌گر ارشد آهن در شانگهای اگرچه تقاضا برای محصولات فولادی در اوایل مارس افزایش نسبی یافت ولی همچنان تقاضا پایین‌تر از سطوح مشاهده شده در مدت مشابه سال گذشته است، برای نمونه مصرف میلگرد پس از تعطیلات سال نو چینی طی ۱۴ تا ۲۰ مارس به سطح ۲.۴۶ میلیون تن در هفته رسید، در مقابل این میزان در مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳.۱ میلیون تن در هفته بود. به اعتقاد این تحلیل‌گر افزایش تقاضا برای فولاد در هفته‌های آتی نیز دور از انتظار خواهد بود.

سایه رکود بر بازار سنگ آهن چین

کسادی بازار املاک چین عامل اصلی کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در سال ۲۰۲۴ به حساب می‌آید. از سوی دیگر پکن هزینه‌های دولت محلی را برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری محدود کرده است تا بار بدهی خود را مدیریت کند و به دنبال این موضوع عملکرد صنایع زیرساختی به طور قابل توجهی در سال جاری کاهش یافته است. در مقابل صنایع زیرساختی در چین از مشتریان اصلی محصولات فولادی در این کشور به شمار می‌روند. بر اساس گفته مدیر یکی از شرکت‌های فولادی، محصولات فولادی به دلیل تأخیر در پیشرفت ساخت و ساز پروژه‌های محلی حفاظت از آب ناشی از کمبود بودجه، فروش ضعیفی را تجربه کردند. فولاد سازان نیز به دنبال ضرر و زیان متحمل شده از میزان تولید خود کاستند. مطابق گفته‌های این مدیر شرکت فولادسازی، حدود ۲۳ درصد از ۲۴۷ فولادساز چینی در مارس در مقایسه با سال گذشته حوالی ۵۹ درصد کاهش تولید داشتند و پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید فولاد و مصرف سنگ آهن در آوریل نیز به همین منوال ادامه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =