چین

مجموعه جلسات سران کشور چین معروف به نشست دوقلو کمتر از چند روز دیگر برگزار خواهد شد تا شاید از جدیدترین بسته‌های حمایتی دولت چین برای بخش مسکن رونمایی شود. قیمت سنگ‌آهن در فاصله چند روز مانده تا این نشست به شدت سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ‌آهن در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا نشست دوقلو در چین ریزشی شد و به کانال ۱۱۶ دلار به ازای هر تن رسید. مقامات ارشد چین سالانه در نشستی معروف به دوقلو در مورد سیاست‌های اقتصادی پیش‌رو تصمیم‌گیری می‌کنند. امسال انتظار می‌رود مقامات چینی جدیدترین سیاست‌های حمایتی برای بخش‌های مسکن تصمیم‌گیری کنند. این مسئله تأثیر زیادی بر قیمت سنگ‌آهن دارد با این حال هفته گذشته با نزدیک‌شدن به نشست دوقلو نه تنها قیمت سنگ‌آهن افزایشی نشد بلکه محدوده‌های حمایتی را یکی پس از دیگری از دست داد. روند قیمت سنگ‌آهن به قرار نمودار زیر است:

سنگ‌آهن با ریزش قیمت به استقبال نشست دو قلو رفت!

سنگ‌آهن در طول ۲ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ درصد از قیمت خود را از دست داد و در بعضی از روزهای هفته گذشته حتی به کانال ۱۱۵ دلار به ازای هر تن رسید. با وجود این ریزش سطح تقاضا در بازار پایین ارزیابی می‌شود. ذخایر سنگ‌آهن چین در طول هفته گذشته به ۱۳۴.۹ میلیون تن، بالاترین میزان در طول ۱۱ ماه گذشته افزایش پیدا کرد. در مقابل رشد ذخایر، مصرف سنگ‌آهن پایین است. بر اساس داده‌های مای استیل ضریب بهره‌برداری از ۲۴۷ فولادساز چینی به ۸۳.۳ درصد کاهش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی به دلیل حاشیه سود پایین خطوط تولید را در وضعیت تعمیر و نگهداری نگه داشته‌اند و همین مسئله تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش داده است.

بازار مسکن چین بزرگترین متهم برای کاهش تقاضای سنگ‌آهن است. بانک مرکزی چین در ماه دسامبر طرحی تصویب کرد تا بانک‌های این کشور تسهیلات به بخش مسکن را افزایش دهند ولی گزارش‌های محلی نشان می‌دهد بانک‌های بزرگ چین تمایلی برای افزایش تسهیلات بخش مسکن ندارند. اکنون در نخستین روزهای ماه مارس فعالان بازار سنگ‌آهن در انتظار نشست دوقلو هستند. نخستین گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد دولت چین در این نشست از جدیدترین بسته‌های حمایتی برای خروج بخش مسکن از رکود رونمایی می‌کند.

گفته می‌شود دولت چین تصمیم دارد تسهیلات بخش مسکن این کشور را مجدد افزایش دهد. از طرفی غول‌های ساخت و ساز چینی مانند کانتری گاردن با بدهی‌های سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از منابع مدعی‌اند دولت چین تصمیم دارد در نشست دوقلو از مکانیزم جدید پرداخت بدهی این شرکت‌ها رونمایی کند، زیرا در صورت عدم اقدام فوری دولت چین بسیاری از این شرکت‌ها در سال پیش‌رو به ورشکستگی می‌رسند. همین امروز نیز بسیاری از آنها با انبوهی از بدهی دست و پنجه نرم می‌کنند. این اقدامات اگر در سطح قابل قبولی انجام شود بی‌تردید منجر به رشد قیمت سنگ‌آهن خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =