زغال سنگ

تقاضا برای خرید کک از سوی فولادسازان چینی کاهش قابل توجهی پیدا کرد چرا که کارخانه‌های چینی در فروش نهایی محصولات خود متحمل ضرر شده‌اند. تولیدکنندگان نیز در واکنش به این موضوع تولید کک را به کم‌ترین حد ممکن رسانده‌اند تا شاید عرضه قطره‌چکانی سبب رشد قیمت کک شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پایان تعطیلات سال نو چینی نیز نتوانست به افزایش قیمت کک در این کشور کمک کند. براساس آمار منتشر شده از حجم کل تولید کک از سوی ۲۳۰ کارخانه کک سازی مستقل چینی طی ۱۵ تا ۲۱ فوریه، میزان تولیدات این محصول با کاهش ۵۶۰۰ تن در روز به میانگین ۵۱۱۸۰۰ تن در روز کاهش یافت. به گفته ناظران این صنعت، این میزان تولید کک کم‌ترین میزان در ۱۴ ماه گذشته است و تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر از میزان تولید خود آگاهانه کاسته‌اند. همچنین قیمت کک از ۲۲ فوریه با افت ۹۸.۶ یوان در هر تن با بهایی پایین‌تر از قبل تعطیلات سال نو چینی معامله می‌شود.

قیمت پایین محصولات فولادی تولید کک را زمین‌گیر کرد

کک، تجارتی زیان‌ده

مطابق نظرسنجی‌های صورت گرفته در میان ۳۰ تولیدکننده چینی، آن‌ها محتمل ضرر ۱۰۷ یوان معادل ۱۵ دلار در هر تن هنگام فروش کک در طول هفته گذشته شده‌اند که این میزان ضرر بسیار زیاد و غیرقابل پیش‌بینی بوده چرا که این تولیدکنندگان تا قبل از ۱۵ فوریه در ازای فروش کک تنها ۴۳ یوان در تن ضرر می‌کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید کک از سوی فولادسازان چینی همچنان پایین است و اکثر کارخانه‌های فولادی فقط حجم کمی کک برای برآوردن نیازهای تولید معمول خود مصرف می‌کنند. در جست و جوی علت خرید کم و محتاطانه کک از سوی کارخانه‌های چینی مشخص شد آن‌ها در فروش نهایی فولاد متحمل ضرر شده‌اند. در حقیقت زیان در ازای تهیه محصولات حاشیه‌ای در کنار تقاضای کم مصرف کنندگان نهایی فولاد در بحبوحه کاهش تقاضا فصلی و تعطیلات سال نو چینی سبب شده فولادسازان از حجم تولید خود بکاهند تا بیش از این شاهد افت قیمت‌ها و ضرر نباشند. از طرفی کاهش تولید فولاد به خود خودی در افت تقاضا برای کک تأثیرگذار است؛ برای نمونه متوسط تولید فلز داغ در میان ۲۴۷ فولادساز چینی ۱۰۴۰۰ تن در روز طی روزهای ۱۶ تا ۲۲ فوریه کاهش یافت و به میانگین ۲.۲۴ میلیون تن در روز رسید که نمایانگر کاهش تقاضا برای کک است.

مازاد تولید کک در کارخانه‌های چینی

کاهش تقاضا برای خرید کک نه تنها سبب ضرر تولیدکنندگان چینی شده بلکه افزایش ذخایر کک در کارخانه‌ها را به دنبال دارد. مطابق نمودار ذیل، کل موجودی کک در میان ۲۳۰ کارخانه کک‌سازی چین ۱۴۵۲۰۰ تن معادل ۲۲.۱ درصد در هفته تا ۲۲ فوریه افزایش یافت و به بالاترین سطح هشت ماهه رسید. از این‌رو فولادسازان چینی میزان تولید کک را به کم‌ترین حد ممکن رسانده‌اند تا شاید عرضه قطره چکانی سبب رشد قیمت این محصول شود.

قیمت پایین محصولات فولادی تولید کک را زمین‌گیر کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =