• ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر: 49678
  • readingTime: ۳ دقیقه
زغال سنگ

در حالی قیمت زغال سنگ کک در استرالیا از ابتدای سال ۵.۲ درصد کاهش یافته است که گزارشات مرکز GMK حاکی از این است که در بازار چین نیز قیمت زغال سنگ کک در ژانویه و اوایل فوریه کاهش یافته است.

به گزارش ایراسین، بر اساس جدیدترین گزارشی که مرکز GMK منتشر کرده، قیمت زغال سنگ کک در استرالیا از ابتدای سال کاهش یافته است. به طور خاص، طبق گزارش S&P Global، طی ۱ تا ۸ فوریه ۲۰۲۴، قیمت مواد خام ۲.۳ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته و به ۳۱۵.۵ دلار در هر تن فوب رسیده و از ابتدای سال ۵.۲ درصد کاهش یافت.

مرکز GMK در حالی قیمت زغال سنگ کک در استرالیا کاهشی شده است که در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل ژانویه ۲۰۲۴، قیمت زغال سنگ کک در استرالیا افزایش یافت زیرا بازار شاهد افزایش تقاضا برای مواد خام استرالیا به دلیل مشکلات در دریای سرخ بود که عرضه مواد خام از ایالات متحده را به تأخیر انداخت

این در حالی است که در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل ژانویه ۲۰۲۴، قیمت زغال سنگ کک در استرالیا افزایش یافت زیرا بازار شاهد افزایش تقاضا برای مواد خام استرالیا به دلیل مشکلات در دریای سرخ بود که عرضه مواد خام از ایالات متحده را به تأخیر انداخت. در همان زمان، شرکت‌های استخراج معدن استرالیا در مورد حجم عرضه احتمالی در ژانویه و فوریه نامطمئن بودند.

در این گزارش آمده است، تجارت فعال در بحبوحه کمبود مواد خام تا ۱۱ دسامبر ادامه داشت. شرکت‌های معدنی نیز به نوبه خود تأکید کردند که بنادر کوئینزلند بیش از حد بارگذاری شده‌اند و تنش‌ها در دریای سرخ، تقاضای اضافی از سوی هند و آسیای جنوب شرقی در نتیجه زمان‌های طولانی‌تر تحویل مواد خام از ایالات متحده، قیمت زغال سنگ کک سازی ممتاز را بالا نگه می‌دارد.

کاهش قیمت‌ها بر خلاف انتظار فعالان و کارشناسان

در نیمه دوم ژانویه، قیمت مواد خام به دلیل کاهش تقاضا و ضعف بازار کاهش یافت. برخی از کارخانه‌ها ذخایر خود را با مازاد پر کردند و یک نگرش منتظر ماندند. در عین حال، بازار انتظار کاهش چشمگیر قیمت‌ها تا پایان ماه را نداشت، زیرا یک طوفان استوایی در حال نزدیک شدن به سواحل کوئینزلند و منطقه معدن زغال سنگ بود. به طور کلی، در ژانویه، قیمت مواد خام حدود ۱۰ دلار در تن کاهش یافت، از ۳۳۲ دلار در هر تن به ۳۲۳ دلار در هر تن فوب. در پایان ماه ژانویه نیز، عرضه جهانی مواد خام بهبود یافت و عرضه زغال سنگ استرالیا افزایش یافت که تجارت در بازار را محدود کرد و تولیدکنندگان داخلی را مجبور به کاهش قیمت کرد. تا ۸ فوریه، آنها به ۳۱۵.۵ دلار در هر تن فوب کاهش یافتند. با این حال، تقاضا به ویژه در اندونزی و چین پایین ماند، زیرا نیازها و ذخایر مصرف کنندگان تا ماه مارس تا حد زیادی برآورده شد. فقط واردکنندگان هندی ذخایر فعلی پایینی دارند.

قیمت زغال سنگ کک در استرالیا در بحبوحه کاهش تقاضا کاهش یافت؛ قیمت در چین نیز کاهشی است

قیمت زغالسنگ کک در استرالیا و چین

از سوی دیگر طبق این گزارش، با وجود بهبود عرضه جهانی، شرکت‌های استخراج معدن استرالیا هنوز با چالش‌های مختلف تولید و لجستیک مواجه هستند. حتی در این شرایط، قیمت‌ها تحت فشار هستند و اکثر کاربران نهایی قبل از در نظر گرفتن از سرگیری خرید، انتظار کاهش بیشتر را دارند.

روند کاهشی قیمت زغال سنگ کک در چین

در بازار چین، قیمت زغال سنگ کک نیز در ژانویه و اوایل فوریه کاهش یافت. تا ۸ فوریه، قیمت مواد خام ۳۲۰ دلار در هر تن CFR بود که ۱.۲ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت. و از ابتدای سال تاکنون ۲.۴ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۲۳ و در دهه اول ژانویه، قیمت‌ها به نسبت ۳۲۸ تا ۳۳۵ دلار در تن بود، زیرا تقاضا از سوی فولاد سازان محلی قبل از تعطیلات سال نو چینی بالا بود. با این وجود از دهه دوم ژانویه تا ۸ فوریه، قیمت‌ها عمدتاً ثابت بودند و در پایان دوره در بحبوحه فعالیت‌های پایین معاملاتی با دور شدن کشور برای تعطیلات سال نو، اندکی کاهش یافتند.

همانطور که مرکز GMK قبلاً گزارش داد، در اوایل دسامبر ۲۰۲۳، قیمت جهانی زغال سنگ کک‌ساز نسبتاً ثابت باقی ماند. در استرالیا، قیمت‌ها ۳۳۵.۲۵ دلار در هر تن فوب بودند. در عین حال، این رقم از نوامبر تا دسامبر ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =