دریا

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سند توسعه اقتصاد دریامحور، نقطه عطفی در سیاست‌های دریایی کشور است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایلنا، علی‌اکبر صفایی امروز در نشست خبری افزود: این سند بالادستی می‌تواند همه فعالان حوزه دریا را حول خود همگرا و مسیر حرکت‌مان را کاملاً شفاف کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان‌کرد: تهیه و تدوین این سند نشان می‌دهد دریا به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور است.

وی گفت: پس از آن تهیه طرح جامع دریا محور با انجام مطالعات تطبیقی کشورهای پیشرو در اقتصاد دریایی، اخذ نظر از همه فعالان، نخبگان، انجمن‌ها و دستگاه‌های دولتی در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ماحصل آن اکنون به یک سند پیشنهادی تبدیل و به هیأت دولت ارسال شده و به محض تصمیم‌گیری در هیأت دولت، اجریی خواهد شد.

لزوم ایجاد قطب‌های اقتصادی در سواحل

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد دریا محور، بحث ایجاد قطب‌های اقتصادی در سواحل کشور دنبال می‌شود.

وی گفت: استان‌های ساحلی هرچند ۲۵ درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند، اما فقط ۱۰ درصد جمعیت را در خود جای داده‌اند که این عدم تناسب نشان می‌دهد یکی از مشکلات جدی در این مناطق کمبود اشتغال است.

صفایی افزود: بر این اساس باید قطب‌های اقتصادی در سواحل ایجاد شود تا مطابق آنچه هد فگذاری شده، نرخ پایه رشد اقتصادی دریا پایه را بتوانیم به ۲ برابر نرخ اقتصادی کشور برسانیم.

تخلیه و بارگیری ۱۹۴ میلیون تن کالا در بنادر ایران تا پایان دی‌ماه

وی از ایجاد نرم‌افزار یکپارچه و جامع بندری خبر داد و اظهار داشت: این نرم‌افزار می‌تواند همه خدماتی که فعالیت‌های بندری کشور را در هماهنگی با همه ارگان‌ها، بخش خصوصی و دستگاه‌ها هماهنگ کند.

صفایی بیان‌داشت: در کنار آن، پنجره صدور مجوز تأسیس شرکت‌ها، فضایی کاملاً شفاف برای ارائه خدمات در حوزه بندری و دریایی فراهم خواهد کرد.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۵ پروژه دریایی به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی یازمان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه‌داد: در این مدت ۵۵ فروند تجهیز دریایی و بندری شامل شناورهای جست‌وجو و نجات، کامیون‌های آتش‌نشانی، راهنما، یدک‌کش، لایروب، جمع اوری آلودگی و غیره به ارزش ۱۳۲ میلیون یورو به بهره برداری رسید.

وی گفت: همچنین ۵۳ فروند تجهیز دیگر به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال در حال ساخت است و بیش از ۱۰۰ فروند دیگر در دست برنامه‌ریزی است.

صفایی تصریح‌کرد: با این تجهیزات کل ناوگان دریایی و بندری کشور نوسازی خواهد شد و شاید بتواند تا ۳۰ سال مجموعه دریایی کشور را بیمه کند.

هندی‌ها هفتم اسفند در چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بندر چابهار توسط هندی‌ها افزود: در این زمینه دعوتنامه به طرف هندی برای روز هفتم اسفندماه ارسال شده است و علاقه‌مندیم این قرارداد در حضور وزرای دو کشور امضا و اجرایی شود، اما در عین حال ممکن است سطح پایین‌تری از مسؤولان دو کشور حضور یابند.

وی گفت: در این زمینه سفیر هند نیز کاملاً جدی و پای کار است و تأمین برخی تجهیزات از جمله جرثقیل‌های دروازه‌ای روی اسکله و دروازه‌ای داخل محوطه در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی ایران گفت: هرچند دعوت از هیأت هندی برای امضای قرارداد از شهریورماه در دستور کار بود، اما تاکید ما بر امضای قرارداد در بندر چابهار در نهایت منجر به صدور دعوتنامه جدید برای هندی‌ها شد.

وی یادآور شد: در این مدت اصلاحاتی با نظر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در برخی بندهای قرارداد نیز انجام شد، تغییراتی که منجر به شفاف سازی بیشتر در قرارداد و همکاری‌های طرفین خواهد شد.

صفایی تاکید کرد: دعوت از طرف هندی برای هفتم اسفند ماه انجام شده، اما باز هم تاریخ دقیق منوط به اعلام حضور وزیر کشتیرانی هند خواهد بود.

وی گفت: ایران و هند روابطی دیرینه با یکدیگر دارند و به عنوان کشورهایی قدرتمند در منطقه شناخته می‌شوند، همچنین هندوستان به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان و یکی از اقتصادهای آینده جهانی مطرح است و بر این اساس، قرارداد چابهار فقط یک قرارداد ساده با بخش خصوصی این کشور نیست و می‌تواند مسیری برای گسترده‌تر شدن ارتباطات دو کشور باشد.

بهره‌برداری از ۴۳ پروژه در دهه فجر

این مقام مسؤول اظهار داشت: در دهه فجر امسال آمادگی بهره‌برداری از ۴۳ پروژه با اعتبار ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال وجود دارد.

وی ادامه‌داد: بهره‌برداری از بندر ابو موسی از جمله ترمینال مسافری و مسیر دسترسی آن، ۸۰ هزار تن عملیات بندری در بندر سیریک، ۱۲۷ هزار میلیارد ریال عملیات زیربنایی توسط دولت در استان هرمزگان و بیش از ۲۱۴ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در این استان در ایام الله دهه فجر قابل اشاره است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های عمرانی این سازمان در سال ۱۴۰۲، گفت: اکنون ۲۹۱ پروژه در حوزه حمل و نقل دریایی به ارزش ۵۲۰ هزار میلیارد تومان در دست اجراست که از محل اعتبارات داخلی سازمان تأمین اعتبار شده و تاکنون ۷۳ درصد نقدینگی مورد نیاز آنها جذب شده است.

صفایی همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه بنادر و دریانوردی که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده را مشتمل بر ۱۸ پروژه برشمرد و افزود: ارزش اعتبار این پروژه‌ها چهار هزار و ۶۰ میلیارد ریال است که پروژه‌هایی همچون سیلوی غلات، سیلوی نگهداری مواد معدنی، مخازن روغن‌های خوراکی، کارخانه خوراک دام و طیور، ترمینال ریلی و کالاهای خطرناک را شامل می‌شود.

قراردادهای دریایی

وی یادآوری کرد: امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شد که عملیات اجرایی بسیاری از آنها آغاز شده و ضمن اشتغالزایی مناسب، می‌تواند آثار مثبت اقتصادی به دنبال داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در توسعه تجهیزات

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی این سازمان برای توسعه تجهیزات انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: این سرمایه گذاری سبب شده تا افزایش ۲۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر (از ۲۷۰ به ۲۹۰ میلیون تن) را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: همچنین افزون بر ۵۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه توسعه‌ای تعریف شده که بخشی از آن امسال و بخشی دیگر سال آینده اجرایی می‌شود تا ظرفیت بنادر به بیش از میزان فعلی افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =