نفت

قیمت نفت در اوج تنش‌های خاورمیانه کمتر از ۱ درصد افزایش پیدا کرد، قیمت گاز نیز به دلیل زمستان گرم امسال و کاهش شدید تقاضا ریزشی بود. مصرف گاز در زمستان سال جاری تا کنون کمتر از متوسط مصرف در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نفت در هفته پایانی دی ماه، بدون توجه به تنش‌های خاورمیانه و اخبار سیاسی موجود کم نوسان معامله شد. پیش از این حتی احتمال ایجاد تنش نفت را به شدت نوسانی می‌کرد ولی حالا درگیری‌ها دیگر تأثیری در بازار کم‌تقاضای نفت ندارد. قیمت نفت خام و نفت برنت نسبت به هفته گذشته کمتر از ۱ درصد رشد کرد تا به دنبال آن قیمت بنزین نیز صعودی شود ولی قیمت انواع گاز با شدت زیادی ریزشی بود. نوسانات هفتگی بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:

‌ کاهش نوسانات نفت در اوج تنش‌های خاورمیانه

داده‌های اخیر EIA نشان می‌دهد ذخایر نفت آمریکا بیش از حد انتظار کاهش یافته است از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال افزایش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ سخن می‌گوید. گزارش اخیر اوپک نیز ادعای آژانس بین‌المللی انرژی را تأیید می‌کند با این حال نفت هر بار با نزدیک شدن به کانال ۸۰ دلار با افزایش شدید عرضه مواجه می‌شود.

‌ کاهش نوسانات نفت در اوج تنش‌های خاورمیانه

هفته گذشته نیز قیمت نفت برنت در روز جمعه به سطح ۸۰ دلار نزدیک شد ولی با افزایش شدید عرضه به ۷۸ دلار و ۸۰ سنت بازگشت و هفته را با همین قیمت به پایان رساند. در مقابل قیمت گاز با شدت زیادی نزولی بود. قیمت گاز طبیعی در آمریکا با ریزش ۲۴ درصدی در این هفته مواجه شد.

‌ کاهش نوسانات نفت در اوج تنش‌های خاورمیانه

کاهش تقاضا برای گاز و کاهش صادرات دلیل اصلی ریزش قیمت گاز بیان می‌شود. در زمستان سال جاری دمای هوا کاهش شدیدی نداشت و به دنبال آن تقاضا برای گاز پایین بود. برای مثال هفته گذشته ۱۵۴ میلیارد فوت مکعب گاز از منابع خارج شده است در حالی که انتظار می‌رفت این مقدار برابر با ۱۶۴ میلیارد فوت مکعب باشد. اکنون گاز طبیعی ذخیره شده در منابع بیش از ۱۱ درصد از متوسط ذخایر این فصل بیشتر است. در اروپا و انگلیس نیز کاهش تقاضا منجر به ریزش بیش از ۱۰ درصدی قیمت گاز شد. این هفته قیمت گاز در اروپا به حدود ۲۸ یورو در هر مگاوات ساعت رسید، این پایین‌ترین قیمت گاز در طول ۲۴ هفته گذشته است.

‌ کاهش نوسانات نفت در اوج تنش‌های خاورمیانه

سطح بالای ذخیره‌سازی در اروپا به عنوان اصلی‌ترین دلیل برای کاهش قیمت گاز بیان می‌شود. براساس آمار تا ۱۷ ژانویه سطح ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا به ۷۷.۵ درصد می‌رسد. سطح ذخیره سازی گاز در آلمان ۸۲.۹ درصد، ایتالیا ۷۲.۶ درصد و فرانسه ۶۸.۷ درصد است، ضمن اینکه سطح تقاضا کمتر از زمستان سال گذشته است، به همین دلیل قیمت‌گاز در اوج زمستان با شدت زیادی کاهشی شد تا بازار انرژی در روزهایی که انتظار می‌رفت رشد کند، یا ریزشی باشد و یا تنها درصد کمی رشد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =