فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: برگزاری رویدادهایی همچون ششمین کنفرانس فولادی‌شو در بندرعباس، رویداد دانش‌آموزی حل مسئله صنعت و سومین دوره کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نشان می‌دهد که در حال عبور از بومی‌سازی تجهیزات و قطعات هستیم و به بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین می‌اندیشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین: عطاالله معروفخانی به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، گفت:از سال ۱۳۹۷ که دور جدیدی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه مردم کشور ما آغاز شد و اولین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد یران با رویکرد بومی‌سازی آغاز بکار کرد، صنایع فولادی کشور پیشگام و مصمم شدند تا وابستگی‌های خود را به واردات کاهش دهند و از ظرفیت‌های درونی استفاده کنند. خوشبختانه اکنون می‌توان گفت که بخش بزرگی از نیازهای روزمره فولادسازان از داخل تامین می‌شود و صنعت فولاد به یک الگو در بومی‌سازی تجهیزات و قطعات در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: شرکت فولاد هرمزگان از همان روزهای نخست تحریم‌ها کمیته بومی‌سازی را تشکیل داد و به شناسایی تجهیزات و قطعات وارداتی از یک سو و سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی از سوی دیگر پرداخت. هر چند که در ابتدا فرایند کار بومی‌سازی سخت می‌نمود اما هرچه اعتماد ما به سازندگان داخلی بیشتر و همکاری‌ها نزدیک‌تر شد، نتایج پربار آن ملموس‌تر شد و توانستیم وابستگی خود را به واردات روز به روز کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: اگر در سال ۱۳۹۹ تنها ۲۹ درصد از قطعات و تجهیزات فولاد هرمزگان از داخل تامین می‌شدند اما در ۶ ماه نخست امسال این میزان به بیش از ۶۱ درصد رسیده است. در سال ۱۴۰۰ میزان صرفه‌جویی ناشی از ساخت داخل قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و نسوز از داخل ۳۹ میلیون دلار بود. در سال ۱۴۰۱ این میزان با رشد ۲۵ درصدی به ۴۸.۵ میلیون دلار رسید. در ۶ ماه نخست سال جاری نیز توانستیم به میزان ۲۷.۸ میلیون دلار از تامین داخلی صرفه‌جویی حاصل کنیم. به این ترتیب شاهد صرفه‌جویی ده‌ها میلیارد تومانی در فولاد هرمزگان بودیم و این هزینه‌ای که قرار بود به تامین قطعات و تجهیزات وارداتی اختصاص یابد، صرف تامین از داخل و سازندگان داخلی شد که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی و ریالی، با توجه به خرید داخلی، موجبات رشد و شکوفایی صنعتگران داخلی کشور نیز به خوبی توسط فولاد هرمزگان فراهم شده است.

معروفخانی افزود: ازجمله تجهیزات بومی‌سازی شده فولاد هرمزگان در این چند سال اخیر می‌توان به دستگاه طیف‌سنج فلورسانس آزمایشگاه، الکتروموتور مین فن و بوستر فن، پمپ عمودی اسکیل پیت، پمپ عمودی واحد آب‌شیرین‌کن، کابل آبگرد کوره ذوب و ده‌ها قطعه دیگر اشاره کرد.

گفت: یکی از نقاط قوت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر، ارتباط مستمر با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری بوده و ثمره این ارتباط علاوه بر بومی‌سازی، حل بسیاری از چالش‌های فولاد هرمزگان و نوآوری بود. تدوین و توسعه نظام مدیریت تکنولوژی و نوآوری از دیگر اقدامات ما برای عبور از بومی‌سازی و گام نهادن به دنیای نوآوری بوده است. برگزاری رویدادهایی همچون ششمین کنفرانس فولادی‌شو در بندرعباس، رویداد دانش‌آموزی حل مسئله صنعت و سومین دوره کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نشان می‌دهد که در حال عبور از بومی‌سازی تجهیزات و قطعات هستیم و به بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین می‌اندیشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =