• ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
  • کد خبر: 47954
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت خام

بازار انرژی هفته اول سال ۲۰۲۴ را سبز آغاز کرد و قیمت نفت خام، نفت‌برنت و انواع گاز صعودی شد. ریسک‌های جدید در خاورمیانه و احتمال افزایش تنش‌ها به خصوص در کشورهای تولیدکننده نفت مانند سوریه چشم‌انداز قیمت انرژی را صعودی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی هفته اول سال ۲۰۲۴ را سبز آغاز کرد و قیمت نفت خام، نفت‌برنت و انواع گاز صعودی شد. ریسک‌های جدید در خاورمیانه و احتمال افزایش تنش‌ها به خصوص در کشورهای تولیدکننده نفت مانند سوریه چشم‌انداز قیمت انرژی را صعودی می‌کند، ضمن‌ اینکه کاهش دما با آغاز فصل زمستان نیز برتقاضای گاز در اروپا افزود. نوسانات هفتگی و ماهانه قیمت انواع انرژی به صورت نمودار زیر است:


بازار انرژی زمستان ۲۰۲۴ را صعودی آغاز کرد

قیمت نفت برنت در هفته اول زمستان ۲.۳۱ درصد افزایش یافت تا برآیند ماهانه آن به بیش از ۵.۸ درصد برسد. درصد بالایی از تحلیل‌گران افزایش تنش‌ها در خاورمیانه را دلیل اصلی صعودی‌شدن قیمت نفت معرفی می‌کنند. اگرچه مقامات سیاسی در تلاش برای آرام کردن شرایط هستند ولی هر روز اخبار نگران‌کننده بیشتری از شرایط جنگ در خاورمیانه منتشر می‌شود. افزایش قیمت نفت خیلی سریع قیمت بنزین را نیز متاثر کرد ولی به دلیل کاهش تقاضا برای بنزین در این فصل رشد قیمت آن متناسب با نفت نبود.


بازار انرژی زمستان ۲۰۲۴ را صعودی آغاز کرد

فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند افزایش قیمت نفت احتمالا تا ایستگاه ۸۲ دلار به ازای هر بشکه ادامه‌دار است. از طرفی قیمت گاز نیز در این روزها روند صعودی گرفته‌ است.
هفته گذشته قیمت گاز طبیعی در آمریکا بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت. در اروپا و انگلیس نیز قیمت گاز بین ۶.۵ تا ۷ درصد رشد کرد. البته در اروپا و انگلیس برخلاف آمریکا برآیند ماهانه قیمت گاز منفی است. کاهش شدید دمای هوا و طوفان در بخشی از اروپا منجر به رشد ناگهانی قیمت گاز در طول هفته گذشته شد. هواشناسی پیش‌بینی کرد تا اواسط ماه ژانویه دمای هوا در شهرهای مهمی مانند پاریس و برلین زیر صفردرجه باقی می‌ماند و همین مسئله تقاضا برای گاز را افزایش می‌دهد. البته سطح ذخایر گاز اروپا مطلوب ارزیابی می‌شود. ذخیره گاز کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا بین ۸۰ تا ۹۱ درصد است.


بازار انرژی زمستان ۲۰۲۴ را صعودی آغاز کرد

هفته گذشته قیمت گاز در اروپا به ۳۴.۵۵۱ یورو برای هر مگاوات ساعت رسید. صعود قیمت نفت و گاز در حالی اتفاق افتاد که قیمت زغال‌سنگ حدود ۱۰ درصد ریخت. چینی‌ها با آغاز سال ۲۰۲۴ برای واردات زغال‌سنگ روسیه عوارض درنظر گرفته‌اند و همین مسئله بازار را با مازاد عرضه مواجه کرد.

بازار انرژی زمستان ۲۰۲۴ را صعودی آغاز کرد

قیمت هر تن زغال‌سنگ از ۱۴۶ دلار در آخرین معامله سال ۲۰۲۳ به محدوده قیمت ۱۳۱ دلار کاهش یافت. افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ با افزایش شدید عرضه از سوی تولیدکنندگان کلیدی آن مواجه شد، به همین دلیل بیشتر کارشناسان عقیده دارند قیمت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۴ جهش خاصی پیدا نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =