• ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 47782
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

روز مادر هم به داد گل‌فروشان نرسید

رکود بازار سبب شده فعالان این صنف درصدد تغییر شغل باشند
گل فروشی

غلامحسین سلطان محمدی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران می‌گوید: تقاضا برای خرید گل و گل‌آرایی به حداقل رسیده است و مردم بودجه‌ای برای خرید گل درنظر نمی‌گیرند. ولی قیمت گل بالا نرفته بلکه هزینه تولید آن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یک دسته گل ساده ۳۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد. بعضی از گل‌فروشی‌ها نیز جعبه‌های آماده گل مصنوعی را برای روز مادر آماده کرده‌اند که قیمت‌های آن از ۲۴۰ هزار تومان شروع می‌شود. سبدهای گل نیز از ۵۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارند. براساس گزارش‌های میدانی هر شاخه گل رز حدود ۷۰ هزار تومان، هر شاخه آنتوریوم ۷۵ هزار تومان، هر شاخه نرگس ۱۰ هزار تومان و مریم ۵۰ هزار تومان، هر دسته گل داودی و میخک ۸۰ هزار تومان و هر شاخه لیلیوم اورینتال ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

جلوه گرانی در بازار گل

گفت‌وگو با کسبه نشان می‌دهد در آستانه روز مادر بازار گل مانند سال‌های گذشته رونق چندانی ندارد، تعداد مراجعه‌کنندگان برای سفارش گل یا گل‌آرایی کاهش یافته و انتظار نمی‌رود در روز مادر وضعیت بازار گل تغییر محسوسی کند. درمقابل برخی قیمت بالا را علت کاهش تقاضا برای گل و گیاه می‌دانند و مدعی‌اند با این قیمت‌ها خرید گل صرفه اقتصادی ندارد. غلامحسین سلطان محمدی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید گل و گل‌آرایی به حداقل رسیده است، به خبرنگار ایراسین می‌گوید: مردم بودجه‌ای برای خرید گل درنظر نمی‌گیرند. ولی لازم به ذکر است قیمت گل بالا نرفته بلکه هزینه تولید آن افزایش یافته است. اگر دقت کنید مثلا در بازار مرغ زمانی که قیمت نهاده‌ها یا جوجه افزایش یابد، قیمت مرغ نیز بالا خواهد رفت و این افزایش ارتباطی با درآمد مردم یا توان خرید آن‌ها ندارد. در بازار گل و گیاه نیز بیشتر قلمه و بذرها وارداتی هستند و مواد مغذی با کیفیت از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی تولیدکنندگان گل و گیاه بیشتر از مواد نایلونی استفاده می‌کنند و این مواد به پتروشیمی تعلق دارد که پتروشیمی سهمیه‌ای برای تولیدکنندگان گل و گیاه تعیین نکرده است. از این‌رو ما مواد پلاستیکی خود را با نرخ آزاد می‌خریم که بهای آن‌ها نیز افزایش یافته است.

گل‌فروشان به فکر تغییر شغل

به اعتقاد رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران رکود بازار سبب شده فعالان این صنف درصدد تغییر شغل باشند، محمدی توضیح می‌دهد: شماری از فعالان این صنف مدت‌ها در این شغل ماندگار شده‌اند ولی به محض یافتن شغلی با شرایط بهتر، آن را جایگزین خواهند کرد. البته عده‌ای ریش خود را در این حرفه سفید کرده‌اند و زمین کشاورزی برای تولید گل و گیاه تهیه کرده‌اند، درنتیجه ناچار به ادامه فعالیت خود در این صنف هستند.

در انتها رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران اظهار می‌کند: در یک آمار کلی شاید تنها ۱۰ درصد از فعالان این صنف درآمد مناسب داشته باشند، ۵۰ درصد دیگر تنها قادر به تامین مخارج خورد و خوراک خود هستند. باقی فعالان نیز متحمل ضرر می‌شوند و از تولید یا فروش گل سود زیادی کسب نمی‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =