جلسه ارتقای ایمنی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در هفتمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار این شرکت گفت: توانایی، پذیرش، تعهد و پاسخ‌گویی در مقابل مسئولیت‌هایی که به افراد واگذار می‌شود و روحیه انجام کار تیمی از ویژگی افراد در سازمان‌های متعالی همچون فولاد مبارکه است.

به گزارش ایراسین، این نشست روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه در سالن جلسات مرکز تحقیقات فولاد مبارکه و با حضور معاونان بهره‌برداری، سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیران بهره‌برداری و سایر نواحی، کارشناسان و تکنسین‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت برگزار شد.

در این نشست، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری، ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه‌شده، مسئولیت‌پذیری را نشانه بارز کارکنان شرکت فولاد مبارکه در انجام وظایف برشمرد و افزود: از اینکه مدیران، رؤسا و سرپرستان دغدغه ایمنی دارند و به سلامت کارکنان و تداوم روند تولید بدون حادثه اهمیت می‌دهند، قدردانی کرد.

وی در ادامه، ایمنی و دست‌یابی به نتایج مطلوب در این زمینه را نتیجه کار تیمی کارکنان در همه نواحی دانست و گفت: به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث، مدیران و کارکنان در همه رده‌های شغلی موظف به رعایت مسائل ایمنی و پیگیری موارد ایمنی هستند.

سلیمی هرگونه سهل‌انگاری در این حوزه ایمنی را غیرقابل‌قبول خواند و تأکید کرد: افزایش قابلیت اطمینان از ایمنی تجهیزات و محیط کار از اولویت‌های سازمان است. در این راستا ایمن‌سازی سازه‌های فلزی در جهت پیشگیری از شکست ساختاری سازه و افزایش قابلیت اطمینان آن‌ها از اولویت‌های اصلی است.

وی با تأکید بر اینکه ایمنی در فولاد مبارکه یک ارزش است و نه یک وظیفه ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده در تقویت زیرساخت‌های ایمنی در سازمان‌های متعالی مانند فولاد مبارکه از نقاط قوت سازمان است، چراکه خروجی آن به افزایش سطح سلامت کارکنان و تقویت روحیه و انگیزه آن‌ها منجر می‌شود.

معاون بهره‌برداری در ادامه بر اهمیت عضویت و مشارکت تمامی افراد در کمیته‌های فنی ایمنی تأکید و خاطرنشان کرد: ارتقای فرهنگ ایمنی بین کارکنان با برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی از الزامات است.

وی ضمن اشاره به اهمیت وجود سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در خط تولید و نقاط حساس خواستار جدیت تمام در آماده‌به‌کاری صددرصدی سیستم اعلام و اطفای حریق و پمپاژخانه های واحد آتش‌نشانی برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی شد.

در ادامه این جلسه، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولادمبارکه نیز ضمن ابراز خرسندی از حس مسئولیت‌پذیری کارکنان در انجام وظایف و دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی، دست‌یابی به بالاترین شاخص در ضریب شدت حوادث طی شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ در شرکت را نشانه بهبود شرایط محیط کار، ارتقای فرهنگ کار تیمی نزد کارکنان، کنترل و نظارت مؤثر دانست و حاکمیت فضای روانی مثبت بین شیفت فورمن ها و کارکنان به‌منظور دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی را بسیار کاربردی و مؤثر توصیف کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار ایمن کارکنان در حین فعالیت‌های اجرایی، خواستار جدیت بیشتر در اجرای سیستم‌های ایمنی شرکت و رویه‌های جاری سازمان در زمینه صدور مجوز انجام کار روزانه، ایمن‌سازی تجهیزات و استفاده مناسب و کاربردی از تگ‌های ایمنی (کارت قرمز و...)، برگزاری جلسات سه‌دقیقه‌ای، کنترل فعالیت‌های کار در ارتفاع و نصب داربست، مدیریت تجهیز کارگاه پیمانکاران و استفاده و عبرت‌آموزی از نتایج حوادث گذشته سازمان شد.

مدرسی‌فر، بهره‌برداری سریع‌تر از طرح‌های توسعه جهت واکنش مناسب به شرایط اضطراری احتمالی را ضروری دانست و سرمایه‌گذاری شرکت در انجام طرح‌ها و پروژه‌های ایمنی و آتش‌نشانی را گامی مؤثر و سودمند در جهت ایمن‌سازی محیط و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در جریان حوادث احتمالی حوادث برشمرد.

پس از سخنان مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، سرپرست ایمنی فنی و بازرسی فولادمبارکه نیز در گزارشی به عملکرد ایمنی شرکت در ماه گذشته و اهمیت انجام اقدامات اصلاحی در جهت ایمن‌سازی محیط کار پرداخت.

ابراهیم ولی‌پور روند پاسخ‌گویی به کارت سبزها و سیستم جامع اقدامات اصلاحی در شرکت را توصیف و خاطرنشان کرد: دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی، افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان در خط تولید در گرو تلاش‌های دسته‌جمعی در زمینه ایمن‌سازی محیط کار است.

این گزارش حاکی است رسول شفیع‌زاده مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولادمبارکه، رحیم خلقی رئیس حمل و فراوری سرباره فولادمبارکه، قاسمی رئیس راه‌آهن، فرهاد منجزی رئیس حمل‌ونقل جاده‌ای این شرکت در گزارش‌های جداگانه‌ای روند انجام اقدامات اصلاحی ایمنی و اقدامات صورت‌گرفته در جهت بهبود شرایط ایمن در ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی، چالش‌های ایمنی و ریسک‌های موجود برای حمل محصولات و مواد اولیه خط تولید و اقدامات موردنیاز در جهت بهبود شرایط محیط کار در حوزه حمل‌ونقل و پشتیبانی را تشریح کردند.

در ادامه این جلسه مزروعی، رئیس مرکز نگهداری و تعمیرات برق فولادمبارکه، در گزارشی به تبیین وضعیت ایمنی آسانسورها، منابع روشنایی و چالش‌ها و ریسک‌های موجود در این حوزه‌ها پرداخت و همکاری جمعی کارکنان نواحی در جهت ایمن‌سازی محیط و تجهیزات مذکور را خواستار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =