به گزارش خبرنگار ایراسین، بهمن خلیلی، مدیر ارشد بهرهبرداری شرکت فولاد و نورد سبا در پنل «استراتژی شرکت فولاد و نورد سبا در توسعه سبد محصولات» با تشریح ویژگیهای فنی خطوط تولید این مجموعه اظهار کرد: در فولاد سبا از فناوری تیناِسلب کَستر (Thin Slab Caster) استفاده میشود که تنها خط پیوسته در کشور بهشمار میآید در این فناوری، بدون آنکه تختال (اسلب) سرد شود، اسلب نازک با ضخامت حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر مستقیماً وارد فرآیند کوره تونلی پیشگرم شده و سپس وارد مرحله نورد گرم میشود، درحالحاضر از این نظر، فناوری مورد استفاده در فولاد سبا در کشور مشابهی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید این مجموعه افزود: در شرکت فولاد و نورد سبا، یک واحد مگامدل آهن اسفنجی فعال است که وظیفه تأمین آهن اسفنجی مورد نیاز خطوط تولید را بر عهده دارد. در ششماهه نخست سال جاری توانستیم حدود ۸۰۷ هزار تن کلاف گرم تولید کنیم که به نوعی از ظرفیت اسمی گذر کردیم، با وجود محدودیتها و ناترازیهای برق، عملکرد خطوط تولید رضایتبخش بوده است؛ بهگونهای که در صورت نبود این محدودیتها پتانسیل تولید تا حدود ۹۵۰ هزار تن کلاف گرم نیز وجود داشت. به بیان دیگر، پلنت سبا هماکنون بالاتر از ظرفیت طراحی و تعریفشده خود در حال فعالیت است.
مدیر ارشد بهرهبرداری شرکت فولاد و نورد سبا ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد سبا یکمیلیون و ششصد هزار تن در سال است. درحالحاضر، هزارو ۹۰۰ نفر نیروی انسانی و حدود ۱,۱۰۰ نفر پرسنل پیمانکار در مجموعه مشغول به کار هستند، از نظر بهرهوری نیروی انسانی در میان فولادسازان کشور در رتبه نخست قرار داریم.
خلیلی درخصوص محصولات تولیدی گفت: شامل کلاف گرم و شیت است و در صورت نیاز مشتریان، محصول شیت به آنها عرضه خواهد شد، تا امروز، ۹۰ گرید مختلف از محصولات را تولید کردهایم و براساس برنامهریزی انجامشده، در سال جاری با تولید ۱۸ گرید جدید، تعداد گریدهای تولیدی را به بیش از ۱۰۰ گرید خواهیم رساند.
وی درباره علت تفکیک فولاد سبا از گروه فولاد مبارکه بیان میکند: موضوع استقلال شرکت فولاد سبا از سال ۱۳۹۶ در دستور کار گروه فولاد مبارکه قرار گرفت؛ در نخستین گام، ساختاری نیمهمستقل برای فولاد سبا طراحی و پیادهسازی شد تا شرایط استقلال کامل شرکت، بدون هیچگونه ریسکی پشت سر بگذاریم، در نهایت در تاریخ ۱۴۰۴.۰۱.۰۱ فولاد سبا بهعنوان یک شرکت کاملاً مستقل با مالکیت صددرصدی فولاد مبارکه آغاز به کار کرد، هدف از این تفکیک چابکسازی بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای موجود در فولاد سبا بوده؛ خط تولید فولاد سبا، یک خط پیوسته است که این ویژگی امکان میدهد تا سفارش مشتری در بازهای کوتاه، حدود دو تا سه روز به محصول نهایی تبدیل شود.
فولاد سبا؛ رتبه نخست بهرهوری و انرژی
آرش حاجیپور، مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در ادامه پنل اظهار کرد: کارخانه فولاد و نورد سبا از نظر بهرهوری نیروی انسانی، چه از منظر تنوع گریدهای تولیدی و چه از لحاظ راندمان انرژی در میان فولادسازان کشور در رتبه نخست قرار دارد.
وی با اشاره به ویژگی منحصربهفرد فرآیند تولید در این کارخانه افزود: در فولاد سبا، تختال پس از تولید دیگر به دمای محیط نمیرسد، بلکه بهصورت مستقیم و در دمای حدود هزار درجه سانتیگراد وارد فرآیند نورد میشود و تنها با افزایش حدود ۱۵۰ درجه به دمای نوردی ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد میرسد، این ویژگی ذاتیِ خط تولید سبا، باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی میشود. طراحی این کارخانه از ابتدا بر مبنای مفهوم فولاد سبز و دوستدار محیط زیست انجام شده است؛ بهگونهای که بهواسطه این تکنولوژی، میزان مصرف انرژی در مقایسه با روشهای سنتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا درباره استراتژیهای در نظر گرفتهشده برای این شرکت گفت:
نخست، گریدهایی را تولید میکنیم که به هر علتی تحت تحریم قرار گرفتهاند؛ از جمله فولادهای الکتریکی و فولادهای زنگنزن؛ دوم، گریدهایی که موجب رفاه مردم شود؛ سوم، محصولاتی که منجر به افزایش ایمنی و کاهش مرگومیر گردد و در نهایت، مهمترین هدف این است که فعالیتها و محصولات فولاد سبا به بهبود محیطزیست کشور منجر شود.
حاجیپور ادامه داد: در زمینه استراتژیهای مختلف، بهویژه در حوزه فولاد سبز و بهبود مسائل زیستمحیطی، اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دادهایم. یکی از این اقدامات تمرکز بر تولید گریدهایی با ضخامت پایین است، تولید فولاد در ضخامتهای کمتر میتواند باعث کاهش میزان مصرف فولاد شود.
وی افزود: یکی دیگر از محورها، فولادهای خودرویی بهویژه فولادهای پر استحکام است، متأسفانه در کشور ما این نوع فولادها کمتر مورد استفاده قرار گرفتهاند و همین مسئله دو پیامد داشته است؛ نخست، افزایش تلفات ناشی از تصادفات و دوم، افزایش وزن خودروها، در حالی که در آخرین خودروهای اروپایی، با کاهش وزن خودرو از ۱.۴ تن به یک تن، حدود ۴۰ درصد کاهش در مصرف سوخت حاصل شده است. این موضوع از نظر ما بسیار قابل توجه است و باید به آن توجه ویژهای شود.
مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا ادامه داد: نکته بعدی، فعالیتهای ما در حوزه فولادهای الکتریکی است، فولادهای الکتریکی از چند منظر اهمیت دارند، نخست آنکه درصورت استفاده از آن صنعت خودرو در جهان به سمت خودروهای الکتریکی خواهد رفت، هر خودروی بنزینی بهطور متوسط سالانه حدود ۶ تن کربن تولید میکند، در حالی که این میزان در خودروهای هیبریدی به حدود ۲ تن در سال و در خودروهای تمامالکتریکی به حدود ۱ تن در سال میرسد، این یعنی با حرکت به سمت خودروهای الکتریکی، میتوان میزان انتشار کربن را به حدود یکششم مقدار فعلی رساند.
حاجیپور افزود: طبق محاسبات انجامشده، وقتی قصد داشتیم تولید فولادهای الکتریکی را آغاز کنیم، مشخص شد که حتی اگر فقط موتورهای کولرهای آبی جایگزین شوند، یعنی فولادهای الکتریکی جایگزین فولادهای کربنی شوند، صرفهجویی قابل توجهی حاصل خواهد شد، ویژگی بارز فولادهای الکتریکی، درصد بالای سیلیس در آنهاست که باعث میشود گرمای کمتری تولید شود، عمر موتور افزایش یابد و راندمان آن بالاتر رود.
وی درباره فولاد زنگ نزن که از دیگر حوزههای فعالیت فولاد سبا است، گفت: متأسفانه در بخشهای مختلف، مصرفکنندگان به جای استفاده از فولاد زنگنزن، بهدلیل عدم تولید داخلی و قیمت بالای وارداتی آن از فولادهای ساده کربنی استفاده میکنند؛ زمانی که ما فولاد زنگنزن را تولید میکنیم، عمر مفید آن ۱۸ برابر بیشتر است، این یعنی ۱۸ برابر کاهش آلودگی محیطزیست و ۱۸ برابر کاهش مصرف برق برای تولید فولاد و همین مسئله منجر به فولاد سبز میشود.
مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا بیان کرد: درحالحاضر، نشر کربن فولاد سبا به ازای هر تن تولید حدود ۱.۷۴ تن CO₂ است که کمترین مقدار در ایران محسوب میشود و یک رکورد به شمار میآید، با اجرای پروژه هات شارژ که در دست پیگیری داریم، پیشبینی میکنیم این مقدار به حدود ۰.۲ تن دیگر کاهش یابد و به رکوردهای جدید ۱.۴۳ تن CO₂ به ازای هر تن فولاد نزدیک شویم. لازم به ذکر است که این رکوردها مربوط به تولید فولاد بدون استفاده از احیای هیدروژن هستند.
ارسال نظر