طاهرزاده

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: به دنبال احداث یک نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد یزد در راستای تولید فولاد سبز هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایراسین، امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات معدن (کان مین)، بیان کرد: چادرملو به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی داخلی در بخش زنجیره فولاد کشور فعالیت می‌کند. در حال حاضر این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در کشور بوده و در سال ۱۴۰۱ توانسته است حدود ۱۱ میلیون تن کنسانتره تولید کند.

وی در ادامه به روند اجرایی طرح‌های توسعه‌ای چادرملو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر پنج میلیارد یورو در چادرملو در حال اجراست که اشتغال‌زایی مستقیم این طرح‌ها نزدیک به هشت هزار نفر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: در سال جاری قصد داریم دو طرح را به بهره‌برداری برسانیم. از جمله این طرح‌ها، می‌توان به تولید یک میلیون تن کنستانتره در شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد اشاره کرد که ۶۲ درصد سهام آن مربوط به چادرلو است و با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه چهارم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین طرح تولید چهار میلیون تنی گندله را داریم که با مشارکت مجموعه غدیر در حال اجراست .

طاهرزاده در ارتباط با معضل کمبود قطعی برق صنایع فولادی، مطرح کرد: برق، یکی از گلوگاه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرایط فعلی است و قبل از پیک برق سال آینده، نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی در مجتمع صنعتی چادرملو وارد مدار خواهد شد؛ این در حالی است که فاز یک نیروگاه در بخش گازی، نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فاز ۲ در حدود ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: یک نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد یزد برای تولید فولاد سبز به زودی احداث خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. در واقع این نیروگاه بخشی از تلاش برای تولید صنعت فولاد سبز در ایران و تامین انرژی نیروگاه‌های خورشیدی مجموعه چادرملو خواهد بود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به صورت سیکل ترکیبی در منطقه اردکان نزدیک به مجتمع صنعتی فعال است. چادرملو در حال حاضر به ۲۱۰ مگاوات برق نیاز دارد و برق باقیمانده از تولید نیروگاه به شبکه برق کشور تزریق می‌شود. با راه‌اندازی نیروگاه جدید که خود تولیدکننده برق است، امیدواریم مشکلاتی که به دلیل عدم تولید برق طی دو سال اخیر به وجود آمد، به حداقل برسد.

طاهرزاده خاطرنشان کرد: همچنین در حال اجرای یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات هستیم و برنامه‌های ما شامل افزایش ۳۰ مگاوات دیگر نیز می‌شود. به علاوه، دو پروژه دیگر برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی در مناطق بهاباد و اردکان در دست اجرا قرار دارد. این پروژه‌ها به طور کلی به تامین انرژی مجموعه چادرملو اختصاص خواهند یافت و حدود ۱۳۰ مگاوات انرژی از نیروگاه‌های خورشیدی مجموعه چادرملو تامین خواهد شد.

وی یادآور شد: تکنولوژی تولید فولاد در مجموعه چادرملو بسیار پیشرفته و به‌روز بوده و تمام تلاش‌های ما برای کاهش مصرف انرژی اعم از برق، گاز و آب است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: مجموعه چادرملو در همکاری با شرکت واسکو، در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به منطقه اردکان با طول ۸۲۰ کیلومتر نقش دارد. هدف اصلی این پروژه، تامین آب مورد نیاز و ایجاد فشار آب بر منابع آب شیرین‌سازی شده در اردکان است تا بتوان مصرف آب‌های زیرزمینی را به حداقل ممکن کاهش داد و اطمینان به ذخیره‌سازی آب در آینده را فراهم کرد.

طاهرزاده بیان کرد: همچنین در راستای تامین خوراک چادرملو تلاش‌هایی انجام می‌دهیم که این تلاش‌ها شامل برداشت مواد از معادن شرکت و همچنین بهره‌برداری از فرآوری سنگ‌های باطله معدن می‌شود. در سال جاری تخمین زده‌ایم که حدود سه میلیون تن از خوراک ورودی معدن، از معدن‌های باطله فرآوری شده استخراج شود؛ همچنین در بخش بازرگانی تلاش می‌کنیم تا ارتباطات موثری با بهره‌برداران معدنی به خصوص معادن کوچک به منظور تامین مواد اولیه مجموعه برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: در مجموعه چادرملو، دو پروژه معدنی را آغاز کرده‌ایم؛ یکی آنومالی (D۱۹) که با همکاری شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این معدن در دستور کار قرار دارد و تاکنون نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن باطله از این معدن استخراج شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که در پایان سال جاری بتوانیم دسترسی به سنگ‌آهن از معدن (D۱۹) را فراهم کنیم و توافقنامه‌ای نیز با مجموعه انرژی اتمی در قالب مشارکت داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =