طیب نیا

شعار نکوداشت روز پدافند غیرعامل در سال جاری «ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید» است و شرکت فولاد مبارکه اهتمام و التزام دارد تا دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در حوزه تولید و زیرساخت‌های صنعت فولاد را با دقت نظر رعایت کند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: ایران اسلامی همواره و به‌ویژه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تهدیدات بالقوه و بالفعل زیادی مواجه بوده و بخش عمده‌ای از بحران‌های ایجادشده در کشور حاصل اقدامات شرورانه کشورهای متخاصم و متجاوز بوده که البته به حول و قوه الهی و یُمن پایداری، ایستادگی و مقاومت ملت، تمامی این تهدیدها ناکام مانده و حتی فرصت‌های بسیاری را فرا روی میهن قرار داده است. با ‌وجود این، شناخت نقاط آسیب‌پذیر و پیشگیری از بروز بحران با اجرای سیاست‌های پدافند غیرعامل، امری لازم و ضروری برای کشور و به‌ویژه صنایع استراتژیکی همچون فولاد به‌حساب می‌آید.

توجه به پدافند غیرعامل، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در دنیای کنونی به شمار می‌آید و دغدغه برنامه‌ریزان و مدیران است تا ضمن تأمین نیازهای اولیه و حیاتی فعالیت‌ها، امنیت لازم را برای تداوم و ماندگاری سیستم فراهم سازند و علاوه بر تسهیل امور، شرایط مطلوب برای مواجهه با هرگونه تهدید و بحران برای کاستن از آسیب‌های ناشی از حوادث را مهیا کنند.

شرایط حاکم بر کشور و تهدیدات و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی موجود اقتضا می‌کند که مدیریت بحران و اجرای طرح‌های کاربردی پدافند غیرعامل در هر تشکیلاتی یکی از مهم‌ترین راهبردهای موردنیاز مدیران باشد تا با اتخاذ تدابیر لازم و تمهیدات موردنیاز، خطر مواجهه با بحران‌ها را به حداقل ممکن برسانند.

صنعت فولاد کشور به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک و حساس کشور، نقش بسیار مهمی در صنعت و تأثیرگذاری زیادی در تولید، شکوفایی و رونق اقتصادی کشور دارد و ازآنجاکه سرمایه سنگینی در خطوط تولید این صنعت به کار گرفته‌ شده، باید با انجام اقدامات پیشگیرانه، از سرمایه‌های ملی به نحو مورد اقتضا حراست شود؛ به‌نحوی‌که در مقابل فشارها و تحریم‌ها و حملات سایبری تاب‌آوری کافی داشته باشد.

اهمیت شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید، صنعت و اقتصاد کشور که تولید قریب به ۳۴ درصد از فولاد کشور را بر عهده دارد از یک‌سو و تأمین مواد اولیه بیش از سه هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور توسط این شرکت دلیل محکمی بر رعایت هرچه بیشتر الزامات پدافند غیرعامل در این کارخانه و گروه فولاد مبارکه است. امروز تجارب ارزشمند و پیاده‌سازی دستورالعمل‌های این حوزه در فولاد مبارکه موجب شده راهبرد شرکت در زمینه پدافند غیرعامل به‌عنوان الگویی موفق سرلوحه کار بسیاری از سازمان‌های کشور قرار گیرد.

سال گذشته،دشمن کینه‌توز که به‌خوبی از توان بالا و اثرگذاری صنعت فولاد کشور و به‌ویژه اقتدار فولاد مبارکه آگاه است، طی چندین ماه قوی‌ترین حمله سایبری به صنایع را علیه فولاد مبارکه به‌عنوان نبض تپنده صنعت ایران طراحی و عملیاتی کرد؛ اما به حول و قوه الهی و به مدد هوشیاری و آمادگی مدیران و کارکنان، در کمتر از ۳۶ ساعت شاهد این بودیم که مجدداً خطوط تولید شرکت در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و ازآن‌پس نیز با برگزاری رزمایش‌های متعدد، آموزش‌های به‌روز و رعایت حداکثری تمامی دستورالعمل‌های حوزه پدافند غیرعامل، برنامه‌های دشمن را در این زمینه ناکام گذاشت. امروز شاهد این هستیم که فولاد مبارکه برای انجام مأموریت‌های اقتصادی خود نه‌تنها در شرکت مادر، بلکه در تمامی شرکت‌های زیرمجموعه خود، جهت تشکیل ساختار سازمانی مشابه و هم‌تراز با کمیته اصلی و مرکزی اقدام کرده و به لطف خداوند متعال و با اتکا به اجرای شیوه‌نامه‌های این حوزه در همه بخش‌های ستادی و عملیاتی، باصلابت‌تر از همیشه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی مایه خیروبرکت است.

بدیهی است رمز غلبه بر چالش‌های ایجادشده از سوی دشمنان، تمرکز بر شناسایی و رفع نقاط ضعف خود است؛ چراکه تجربه نشان داده عمده تهدیدات از نقاط ضعف ما ایجاد می‌شود. در این زمینه برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای اساسی درزمینه مواد اولیه، انرژی و تدارکات همواره موردتوجه بوده، تدابیر لازم به‌منظور اتخاذ دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در این زمینه‌ها پیاده‌سازی و نهادینه‌ شده، سرمایه‌گذاری‌های متعددی برای کنترل بحران‌ها صورت گرفته و توفیقات بسیاری در خودتأمینی در حوزه‌های آب، برق و گاز حاصل‌ شده است.

هشتم آبان‌ماه در تقویم ملی ایران اسلامی روز پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده و شعار نکوداشت این روز در سال جاری «ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید» است و شرکت فولاد مبارکه اهتمام و التزام دارد تا دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در حوزه تولید و زیرساخت‌های صنعت فولاد را با دقت نظر رعایت کند و با رعایت مسائل پیشگیرانه، دغدغه و مراقبت ۲۴ساعته و افزایش تدابیر امنیتی در جنگ ترکیبی موجود، حافظ منافع ملت و ایران اسلامی برای تحقق اهداف عالی نظام اسلامی برای ساختن میهنی آباد و مستقل و آزاد باشد.

محمدیاسر طیب‌نیا
مدیرعامل فولاد مبارکه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =