انرژی خورشیدی

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در دو سال اخیر ریل‌گذاری‌های خوبی انجام و برای احداث ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران اظهار داشت: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داشتیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مصوبه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد اخذ شد.

وی ادامه داد: در چهار مرحله مناقصه‌ای برگزار شد و تا الان حدود سه هزار مگاوات آن تعیین تکلیف شده و بقیه هم در مرحله بعدی مناقصه تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این مناقصه‌ها برنده شده‌اند طبق قراردادی که با ساتبا منعقد می‌کنند اقدام به احداث نیروگاه می‌کنند.

کمانی گفت: این نیروگاه‌ها در دوره یک تا دو سال بسته به ظرفیتی که هر شرکت سرمایه‌گذار در مناقصه شرکت کرده احداث می‌شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی بر این است که میزان بیشتری از قولی که دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات داده، انجام شود؛ اما فعلاً مجوز ۴ هزار مگاوات خورشیدی گرفته شده که تا کنون سه هزار مگاوات آن تعین تکلیف شده است.

رئیس ساتبا بیان کرد: همچنین مصوبه احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر نیز اخیراً اخذ شده و علاوه بر آن هنوز مصوبه برای سه هزار مگاوات نیروگاه بادی هم داریم که منتظریم تا مصوبه آن در شورای اقتصاد تأیید شود.

کمانی خاطرنشان کرد: همچنین احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش صنعت هم پیگیری می‌شود که تا کنون بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات تعیین تکلیف شده و شرکت‌ها مشخص و پروانه‌ها احداث صادر شده است که پیگیری اجرای آن را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از روش‌های دیگر مانند احداث از طریق تابلوی برق سبز، ایجاد شهرک‌های خورشیدی، احداث نیروگاه در شهرک‌های صنعتی و نیروگاه‌های انشعابی غیر حمایتی و حمایتی جز برنامه‌ها است.

رئیس ساتبا گفت: به هر حال برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دو مرحله اصلی در نظر گرفته شده که یکی مدل‌سازی‌ها، گرفتن مجوزها و تأمین منابع مالی است که بخش زیادی در این دو سال انجام شده است.

وی ادامه داد: اکنون باید دنبال اجرا و احداث تجدیدپذیرها باشیم که اجرا هم عمدتاً توسط بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم شرکت‌ها تعهدات خود را انجام دهند.

پیش‌تر هم رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق فاینانس احداث می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =