• ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر: 44200
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت و طلا

بازار جهانی نفت و طلا دو هفته قبل در فاز ریزشی قرار داشت ولی اکنون یک هفته پس از طوفان الاقصی صعودی شده است. انس طلا که خطر از دست دادن کانال ۱۸۰۰ دلار را حس می‌کرد در پایان هفته به کانال ۱۹۰۰ دلار صعود کرد و نفت برنت نیز سنگر ۹۰ دلار به ازای هر بشکه را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار جهانی نفت و طلا دو هفته پیش در فاز ریزشی قرار داشت ولی اکنون یک هفته پس از طوفان الاقصی قیمت‌ها به شدت صعودی شده‌ است. دو هفته قبل قیمت انس طلا در یکی از ریزش‌های سنگین خود فقط در چند روز معاملاتی از کانال ۱۹۲۰ دلار تا ۱۸۱۰ دلار ریزش کرد. کاهش قیمت در بازارهای جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی را نیز متاثر کرد ولی جمعه دو هفته قبل طلای جهانی با افزایش تقاضا به کار خود پایان داد و روز دوشنبه یعنی دو روز پس از آغاز تنش‌ها بازار طلا با گپ قیمتی سنگینی شروع به کار کرد.

نفت و طلا یک هفته پس از آغاز تنش در خاورمیانه

پیش از آغاز درگیری‌ها بازار طلا تا قیمتی کمتر از هزار و ۸۳۰ دلار به تعطیلات پایان هفته رفت ولی با آغاز درگیری انس طلا با قیمتی بالاتر از ۱۸۴۰ دلار کار خود را آغاز کرد و در ادامه هفته نیز به شدت صعودی بود. روز جمعه در حالی‌که تصور می‌شد انس در کانال قیمتی ۱۸۸۰ دلار حرکت صعودی را متوقف کند اخبار جدید از افزایش تنش‌ها باعث شد تا انس با قیمت ۱۹۳۲ دلار هفته را به پایان برساند. با این حساب انس بخش عمده ریزش قیمت خود را جبران کرد.

فعالان بازارهای جهانی معتقدند اگر تنش‌ها تشدید شوند دوشنبه آینده نیز طلا با گپ قیمتی کار خود را آغاز خواهد کرد و شاید خیلی سریع به کانال ۲ هزار دلار نفوذ کند. در مقابل هر خبر مثبت از آتش‌بس میان طرفین با ریزش شدید قیمت انس همراه خواهد بود. حدود ۱ سال قبل انس طلا در آغاز جنگ روسیه و اوکراین نیز صعودی شده‌ بود. به صورت کلی قیمت طلا با ایجاد تنش‌ در هر نقطه از جهان صعودی می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران، انس طلا را به گزینه‌های پرریسکی مانند سهام و رمزارز ترجیح می‌دهند. قیمت نفت نیز پس از انس با آغاز تنش‌ها صعودی شد ولی رشد کمتری کرد.

دو هفته قبل قیمت نفت برنت از ۹۳ دلار تا ۸۳ دلار ریخت و تحلیل‌گران چشم‌انداز مثبتی ارائه نمی‌دادند. تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند عربستان نیز کاهش تولیدات را در دستور کار قرار دادند تا شاید این تصمیمات سد راه نزول بیشتر قیمت نفت شود. با این حال درگیری‌ها دلیلی شد تا نفت نیز مانند انس طلا دوشنبه را با گپ قیمتی آغاز کند.

روز جمعه دو هفته قبل، نفت با قیمت ۸۴ دلار به تعطیلات پایان هفته رفت، معاملات روز دوشنبه را با قیمتی بالاتر از ۸۷ دلار آغاز کرد و تا پایان هفته به قیمت بالاتر از ۹۰ دلار صعود کرد.

نفت و طلا یک هفته پس از آغاز تنش در خاورمیانه

اکنون بیشتر از هر زمان دیگری تحلیل‌گران از احتمال ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت در آینده‌ای نزدیک می‌گویند. البته قیمت نفت نیز مانند طلا حساسیت زیادی به اخبار جنگی دارد. فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند اگر تنش‌ها به یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند سوریه کشیده شود شاید نفت خیلی سریع به سقف‌های قیمتی برسد ولی هر آتش‌بسی نفت را به سرعت نزولی خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =