کلاف 45

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا گفت: تولید CK۴۵ در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر درعرض ۱۵۰۰ برای اولین بار است که به ‌صورت گرم در کشور تولید می‌شود. با توجه به اینکه عمده کلاف ضخامت پایین گرید CK۴۵ از طریق واردات تامین می‌شود، این دستاورد مجتمع فولاد سبا می‌تواند کشور را از واردات این گرید فولادی و خروج ارز از کشور بی‌نیاز سازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مجتمع فولاد سبا فولاد مبارکه روز گذشته از خطوط تولید گرید جدید ورق فولادی CK۴۵ رونمایی کرد. ورق فولادی CK۴۵ پیش‌تر از کشورهای دیگر وارد کشور می‌شد که با این دستاورد کشور از واردات یکی دیگر از انواع محصولات فولادی تخت بی‌نیاز شد.

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا درباره موفقیت این کارخانه در تولید گرید جدید ورق فولادی CK۴۵ به خبرنگار ایراسین گفت: محصولات فولادی به دو دسته فولادهای ساده کربنی و آلیاژی تقسیم می‌شوند که فولادهای ساده کربنی متشکل از سه دسته: کم کربن (C≤۰.۲۵)، کربن متوسط (۰.۲۵

وی ادامه داد: این نوع فولاد از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سایش، استحکام تسلیم بالا و استحکام نهایی بالا برخوردار بوده و برای انجام عملیات حرارتی‌های مختلف مناسب است. ورق فولادی CK۴۵ به واسطه قابلیت عملیات حرارتی پذیر بودن آن در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌ عبارتی خصوصیت بارز این ورق فولادی عملیات حرارتی پذیربودن آن است.

حاجی پور خاطرنشان کرد: در سال جاری هدف‌گذاری فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید بالاتر از ۸۰ درصد گریدهای درحال تولید در برترین کارخانه‌های مشابه خارجی شامل گریدهای عملیات حرارتی ‌پذیر، فولادهای فنر، فولادهای مقاوم به سایش، فولادهای زنگ‌نزن مارتنزیتی و ... بوده است که تاکنون ۳ گرید از این گریدها تولید شده و تا پایان سال نیز ۹ گرید دیگر تولید خواهد شد.

رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا درخصوص کاربردهای ورق فولادی CK۴۵ توضیح داد: محصول جدید کلاف گرم تولیدی CK۴۵ کاربردهای زیادی در صنایع تجهیزات و ادوات کشاورزی، صنایع ابزارآلات، صنایع مکانیک و تجهیزات صنعتی و صنایع اتومبیل‌سازی و... دارد. همچنین این محصول در مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال درمقاطع گرد برای تولید شافتهای انتقال قدرت، به صورت تسمه‌ای برای تریلرهای کشاورزی و با توجه به استحکام تسلیم بالا در ساخت فنرهای تخت یا واشرهای فنری کاربرد دارد.

حاجی‌پور با اشاره به قابلیت سایش بالای این ورق فولادی بیان داشت: ویژگی‌ها این محصول فولادی باعث شده در تهیه وسایل و ابزارهای گوناگون در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت، ساختمان‌سازی و خودروسازی به کار گرفته شود. همچنین به واسطه قابلیت سایش بالای CK۴۵ می‌توان در تولید بیل، گاوآهن، پیچ و مهره‌های صنعتی، در تجهیزات صنعتی مانند مانند بوش، تسمه و اهرم‌ها استفاده کرد.

وی در ادامه درخصوص کاربرد عمده این ورق فولادی توضیح داد: عمده کاربرد ورق فولادی CK۴۵ در بخش ساخت بیل، ادوات کشاورزی و ساختمانی، چرخ دنده‌ها و زنجیرچرخ است.

براساس توضیحات رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا ورق فولادی CK۴۵ مطابق با استانداردهای روز جهان تولید شده است. وی اضافه کرد: این گرید مطابق با استاندارد DIN ۱۷۲۰۰ تولید می‌شود و در استاندارد AISI تحت عنوان ۱۰۴۵ شناخته می شود. استحکام نهایی این گرید ۷۰۰ تا ۸۵۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است و سختی آن به ۶۰ راکول سی می‌رسد. باتوجه به دانشی که در فولاد سبا بدست آورده‌ایم، این ورق فولادی را می‌توانیم با شرایط متفاوت ذکر شده در استاندارد ۱۷۲۰۰ از جمله : بدون عملیات، مناسب برای برش و نرماله شده به مشتری تحویل دهیم که تولید در شرایط ذکر شده با کنترل پارامترهای فرآیندی خود دستاورد بسیار ارزشمندی است.

حاجی‌پور درباره ابعاد تولید شده گرید CK۴۵ اظهار کرد: ۴ ذوب با عرض ۱۵۰۰ و ضخامت‌های ۶، ۵، ۴، ۲.۵، ۳، ۲ و ۱.۸ تولید شد. تولید CK۴۵ در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر درعرض ۱۵۰۰ برای اولین بار است که به ‌صورت گرم در کشور تولید می‌شود. با توجه به اینکه عمده کلاف ضخامت پایین گرید CK۴۵ از طریق واردات تامین می شود، این دستاورد مجتمع فولاد سبا می‌تواند کشور را از واردات این گرید فولادی و خروج ارز از کشور بی‌نیاز سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =