لوگوی سپاهان

کمیته انضباطی به کسر ۴ امتیاز و جریمه ۴۰ میلیاردی علیه باشگاه سپاهان رای داد اما این نخستین بار نیست که کمیته انضباطی رای‌هایی بی‌سابقه علیه سپاهان صادر می‌کند.

به گزارش ایراسین، نشست کمیته انضباطی در خصوص شکایت چهار باشگاه لیگ برتری از سپاهان بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد و دقایقی پس از آغاز روز چهارشنبه رای کمیته انضباطی اعلام شد: کسر ۴ امتیاز و جریمه ۴۰ میلیارد تومانی سپاهان!

این در حالی است که چند ساعت قبل از اعلام این رای ابوالفضل محمدی حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی در جمع خبرنگاران اعلام کرد هیچ کدام از باشگاه‌ها مستنداتی برای اثبات تخلف سپاهان ارائه نکردند و بحث ۳ بر صفر اعلام شدن نتایج منتفی است.

نکات بی‌شماری در خصوص رای صادر شده وجود دارد، از جمله این که این رای با استناد بر کدام ماده آیین‌نامه انضباطی صادر شده است و تاثیر نظرات شخصی اعضای کمیته انضباطی در این رای تا چه حد بوده است؟

جدا از تمام حرف و حدیث‌هایی که در رابطه با صدور این رای وجود دارد باید اشاره داشت که این نخستین بار نیست که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای بی‌سابقه‌ای علیه باشگاه سپاهان اعلام می‌کند و در گذشته نیز شاهد صدور آرای سنگین و به اصطلاح نقره داغ کردن سپاهان بوده‌ایم.

در تاریخ دهم دی ماه سال ۸۶ سپاهان و پرسپولیس به عنوان تیم‌های اول و دوم جدول در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف یکدیگر رفتند؛ دیدار حساس و جذاب که با برتری ۲ بر یک سپاهان به پایان رسید اما تحت تاثیر اتفاقات تلخی قرار گرفت، پرتاب ترقه از سوی طرفداران دو تیم بر روی سکوها، برخورد ترقه به صورت سرباز احمدی و در نهایت نابینا شدن او.

پس از اتفاقات این مسابقه کمیته انضباطی تشکیل جلسه داد و علاوه بر کسر ۵ امتیاز، سپاهان را ۳ ماه از انجام بازی‌های خانگی محروم کرد. رایی که در نهایت باعث انجام سفرهای فرسایشی در ۳ جبهه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا و خستگی مفرط بازیکنان سپاهان شد و این تیم در رقابت با پرسپولیس با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری جام قهرمانی را از دست داد.

یکی دیگر از پرونده‌های مشهور انضباطی فوتبال ایران، به بازی سپاهان و پرسپولیس در چهارم اسفند ماه سال ۹۸ مربوط می‌شود؛ دیداری که باز هم به نوعی سرنوشت قهرمانی یکی از دو تیم را تعیین می‌کرد.

در فاصله یک روز به برگزاری مسابقه به یک باره خبر از بدون تماشاگر شدن بازی داده شد و دلیل آن جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بود که در آن روزها تازه بر سر زبان‌ها افتاده بود، این تصمیم به مذاق هواداران سپاهان خوش نیامد و آن‌ها که می‌خواستند در حساس‌ترین بازی فصل در کنار تیمشان باشند با تجمع مقابل هتل تیم در روز مسابقه، مانع از خروج تیم برای حرکت به سوی ورزشگاه نقش‌جهان شدند. این اتفاق باعث شد تا سپاهان دیر به ورزشگاه نقش‌جهان برسد و در حالی که آماده حضور در زمین بود، پرسپولیسی‌ها با علم به این که نتیجه بازی ۳ بر صفر خواهد شد حاضر نشدند وارد زمین مسابقه شوند و ورزشگاه را ترک کردند.

چند روز بعد، مطابق انتظار سرخ‌پوشان پایتخت رای مسابقه صادر و نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد. رایی که شرایط روحی سپاهانی‌ها را بهم ریخت و پس از آن زردپوشان با حواشی مختلفی روبه‌رو شدند.

و حالا در بیست و سومین دوره لیگ برتر بار دیگر از سپاهان و پرسپولیس به عنوان مدعیان اصلی قهرمانی یاد می‌شود؛ سپاهان از ۴ بازی نخست در زمین مسابقه ۱۲ امتیاز کسب کرد و پرپسولیس با ۱۰ امتیاز در رده دوم حضور داشت؛ اما حالا با رای کمیته انضباطی و کسر ۴ امتیاز از سپاهان، زردپوشان با ۸ امتیاز به جایگاه چهارم جدول سقوط کردند تا قرمزپوشان پایتخت با همان ۱۰ امتیاز قبلی صدرنشین شوند.

نکته جالب این که در ۲ دهه گذشته، شدیدترین آرای انضباطی فوتبال ایران علیه سپاهان و در حالی صادر شده است که این تیم یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی بوده و آرای صادر شده تاثیر بسزایی در از دست رفتن قهرمانی طلایی‌پوشان داشته است؛ همچنین در تمامی موارد این تیم پرسپولیس بوده که بیشترین سود را از آرای صادر شده علیه سپاهان برده است.

حال سوال اینجاست که آیا در فوتبال مثلا حرفه‌ای ایران، فقط باشگاه سپاهان متخلف است و چنین آرایی فقط بر علیه سپاهان صادر می‌شود؟ آیا تیم پرسپولیس که به صراحت از وجود منبع درآمدی خارج از چارچوب قانون (هوادار متمول) پرده‌برداری می‌کند، تخلفی انجام نداده است؟ آیا تیم استقلال که سرمربی‌اش حاضر است ۱۵ میلیارد از قرارداد خود را کاهش دهد، سقف بودجه را رعایت کرده است؟ آیا تراکتور که رقم رضایت‌نامه امیرحسین حسین‌زاده را یک بار ۳۰۰ هزار دلار و بار دیگر ۲۰۰ هزار دلار اعلام می‌کند، در موارد دیگر نیز به این شکل صادقانه عمل کرده است؟

با بررسی چنین موضوعاتی این سوال در ذهن اهالی ورزش ایران ایجاد می‌شود که آیا کمیته انضباطی در سالیان اخیر به صورت مستقل عمل کرده است یا آرایی تحت تاثیر فشار رسانه‌ای و افکار عمومی منتسب به تیم‌های پرطرفدار پایتخت صادر می‌کند؟
باید منتظر ماند و دید پاسخ کمیته انضباطی نسبت به این ابهامات چه خواهد بود و جنجالی‌ترین پرونده انضباطی تاریخ فوتبال ایران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =