• ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
  • کد خبر: 42888
  • readingTime: ۲ دقیقه
دلار

قیمت دلار با سیاست‌ نهاد تصمیم‌گیر و به واسطه سیگنال‌های سیاسی در بیشتر روزهای سه ماه گذشته در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. معامله‌گران این بازار، اثر سیگنال‌های ورودی به بازار ارز را خنثی و کم‌دوام می‌دانند.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و با رقم ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. فعالان بازار ارز اما نوسانات ۱۰۰ تا ۵۰۰ و حتی هزار تومانی قیمت اسکناس آمریکایی را چشمگیر و قابل توجه نمی‌دانند. حال این کاهش‌ها به واسطه سیگنال‌های سیاسی با موضوع توافق موقت ایران و آمریکا باشد یا نشست شورای حکام و یا آزادی زندانیان سیاسی.

تنها موضوعی که به اعتقاد بازیگران حرفه‌ای بازار ارز و کارشناسان اقتصادی می‌تواند به بازارهای مالی وضوح مشخصی دهد نقدینگی و موضوع تورم است. برخی کارشناسان اقتصادی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند حتی موضوع رفع تحریم‌ها و برجام نیز اثر کوتاه‌مدتی بر بازارها خواهد گذاشت و در طولانی‌مدت تاثیر رفع تحریم‌ها بر نقدینگی و تورم می‌تواند با توجه به نحوه مدیریت سیاست‌گذار، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیروز دومین روز از برگزاری سلسله نشست‌های شورای حکام بود و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری حاضر شد و به موضوع افزایش ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۶۰ ایران اشاره کرد. با این وجود تحلیلگران سیاسی معتقدند فضای حاکم بر نشست کنونی شورای حکام به ضرر سیاست‌های ایران نیست و این دیدگاه تا حد زیادی متاثر از مذاکرات پشت پرده و محرمانه ایران و آمریکا است.

همچنین همزمان با آغاز نشست شورای حکام، خبرهایی مبنی بر رفع معافیت تحریمی ایران به گوش می‌رسد. برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که به منظور آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران از کره جنوبی به مقصد قطر، از سوی دولت بایدن معافیت موقت تحریمی صادر شده است.

با اشاره به اثر ناچیز سیگنال‌های مورد توجه معامله‌گران و کاهش محدود قیمت دلار در روز گذشته به نظر می‌رسد ترک کانال ۴۹ هزار تومانی برای دلار، از هر طرف، به تصمیمات سیاست‌گذار بستگی مستقیم دارد نه به رفتار و موضوعات سیاسی!

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه با کاهش قیمت دلار تهران همراهی کرد. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد و کاهش ۱۲۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه هم با ۲۰۰ تومان کاهش به رقم ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز ۲۱ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۸۲ تومان عرضه شد و یک تومان کاهش قیمت داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۲۹ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۳۵۷ تومان معامله شد و تغییر قیمتی محدودی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۴ هزار و ۳۴۷ تومانی عرضه شد و افزایش ۱۸۱ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با ۱۶۱ تومان افزایش با رقم ۴۰ هزار و ۳۱۶ تومان عرضه شد.

روز گذشته، قیمت درهم امارات ۳۴۰ تومان کاهش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۹ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۱ تومان عرضه شد. این ارزها در سایت بازار متشکل همچنان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =