عبقری

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل توضیح می‌دهد: آیفون ۱۴هایی که از یکم اسفند ۱۴۰۱ به بعد خریداری شده‌اند، طبق صراحت قانون مشمول قاچاق می‌شود و رجیستر یا فعال نخواهد شد. درخصوص کسانی که قبل از اسفند سال گذشته آیفون ۱۴ تهیه کردند، هنوز هیچ‌گونه تصمیم‌گیری جدید برای رجستری آن اتخاذ نشده است. اگر دولت تصمیم جدید در این‌باره نگیرد، مشمول برعدم رجیستری آیفون ۱۴ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شرکت اپل در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی مصادف با ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ از جدیدترین نسل موبایل‌های هوشمند خود یعنی آیفون ۱۴ رونمایی کرد. این اسمارت فون حدود یک ماه پس از معرفی در بازار موبایل کشور حاضر شد و با قیمت‌های مختلفی بسته به مدل به فروش می‌رسید. اگرچه حدود یک سال از حضور سری آیفون ۱۴ در کشور می‌گذرد ولی هنوز مسئله رجیستری این اسمارت‌فون‌ها در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در اواخر مرداد ماه مطالبی در فضای مجازی درباره امکان‌ رجیستری آیفون ۱۴ در سامانه همتا منتشر شد که بلافاصله مسئولان این خبر را شایعه اعلام کردند. طبق جدیدترین اخبار شرکت اپل کم‌تر از یک ماه به رونمایی نسل جدید آیفون باقی مانده و سپس تولید آیفون‌۱۴ بعد از چند ماه به‌طور کلی متوقف خواهد شد؛ با این وجود سرنوشت آیفون ۱۴ و رجیستری آن در ایران چه خواهد شد؟

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: کسانی که آیفون ۱۴ خریداری نموده‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول شامل کسانی می‌شود که تا یکم اسفند ۱۴۰۱ این موبایل را تهیه کرده‌اند که اساسا ممنوعیتی برای واردات و عرضه آن در بازار اعلام نشده بود. گروه دیگر را کسانی تشکیل می‌دهند که از اسفند ۱۴۰۱ به بعد برای خرید آیفون ۱۴ اقدام کردند.

سال گذشته بخشنامه‌ای بنابر تصمیم وزارت صمت به گمرک ارسال شد که طبق جزئیات این بخشنامه واردات مسافری و پستی آیفون ۱۴ به کشور از اول اسفند ۱۴۰۱ ممنوع است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به این بخشنامه بیان می‌دارد: وضعیت گروه دوم خریداران آیفون ۱۴مشخص است و قانون صراحتا اعلام کرده این کالا مشمول قاچاق می‌شود و رجیستر یا فعال نخواهد شد.

عبقری ادامه می‌دهد: درخصوص کسانی که قبل از اسفند سال گذشته آیفون ۱۴ تهیه کردند، هنوز هیچ‌گونه تصمیم‌گیری جدید برای رجیستری آن اتخاذ نشده است. اگر دولت تصمیم جدید در این‌باره نگیرد، مشمول بر عدم رجیستری آیفون ۱۴ خواهد بود.

گزارش‌های میدانی از بازار موبایل نشان می‌دهد تقاضا برای سری ۱۴ باوجود عدم رجیستری بالاست. شمار زیادی از خریداران در کنار آیفون ۱۴ یک موبایل اقتصادی و قیمت پایین تهیه می‌کنند تا با اتصال اینترنت آیفون ۱۴ به موبایل اقتصادی کارهای خود را پیش ببرند. درحال حاضر آیفون ۱۴ ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان، آیفون ۱۴ پرو باتوجه به ظرفیت آن ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان و مدل پرومکس آن در بازه ۶۱ تا ۹۶ میلیون تومان خرید وفروش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =