• ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر: 32509
  • readingTime: ۱ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

رجیستر آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام

مهمان ناخوانده بازار موبایل اقبال نداشت
آیفون

در حالی که وزارت صمت از نامعلوم بودن وضعیت رجیستری سری۱۴ خبر داده آیا امیدی به رجیستری آیفون۱۴ هست؟ حسن میرشمشیری، بازرس هیئت مدیره اتحادیه موبایل درپاسخ به این سوال گفت: «نه وضعیت رجیستری و نه مبلغ رجیستری گمرکی آیفون ۱۴‌های مسافری وارد شده هنوزمشخص نیست.»

به گزارش ایراسین، آیفون ۱۴ از مهرماه قدم به بازار موبایل گذاشت و با امید رجیستری در ماه‌های آتی به فروش می‌رسید. ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که باگذشت حدود چهار ماه هنوز هیچ کدام از گوشی‌های آیفون ۱۴‌ رجیستر نشده است. در این رابطه حسن میرشمشیری، بازرس هیئت مدیره اتحادیه موبایل اصفهان در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: «تا این ساعت هنوز هیچ آیفون ۱۴ رجیستر نشده و وضعیت رجیستری آیفون‌های مسافری وارد شده، مشخص نیست.»

وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش خبر از عدم واردات رسمی و تجاری آیفون داد و اکنون آیفون ۱۴‌ موجود در بازار فقط به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند.

میرشمشمیری در این باره افزود: «نه وضعیت رجیستری و نه مبلغ رجیستری گمرکی آیفون۱۴‌های مسافری وارد شده هنوز مشخص نیست. اصلا نمی توان گفت این موبایل‌ها با چه شرایطی پذیرش خواهد شد؟» درحالی که بابت واردات و رجیستری نسل جدید موبایل‌های اپل برنامه‌ای ارائه نشده است، برخی افراد آگهی‌های فروش آیفون۱۴ را با وعده رجیستری در فضای مجازی منتشر می‌کنند. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در سامانه همتا حتی یک مدل آیفون ۱۴ مورد تأیید و رجیستری قرار نگرفته است و واردکنندگان این دسته از اسمارت‌فون‌ها تنها مراحل ابتدایی رجیستری را در مبادی ورودی و گمرک انجام داده‌اند که به معنای رجیستری نیست. درنتیجه تمام خدمات اپراتوری به این آیفون‌ها پس از گذشت مهلت۳۰ روز قطع خواهد شد.

همچنین دولت به تازگی خرید و فروش سری ۱۴ را به دلیل عدم واردات به صورت تجاری، ممنوع اعلام کرد و اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، نباید خرید و فروش شود. ولی این روزها آیفون ۱۴‌های مسافری بسته به مدل، حافظه داخلی و رم بین ۳۴ تا ۷۹ میلیون تومان در بعضی فروشگاه‌های مجازی قیمت‌گذاری می‌شوند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آینده نامعلوم سری ۱۴ اپل در بازار موبایل، افزایش قیمت آیفون‌های رجیسترشده را به دنبال دارد تاجایی که قیمت آیفون‌های سری ۱۳ در بازار بیشتر از سری ۱۴ است؛ برای نمونه آیفون ۱۴ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود ولی آیفون ۱۳ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت با بهای ۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

میرشمشیری نیز با اشاره به این موضوع گفت: «ممنوع شدن واردات رسمی سری ۱۴ اپل منجر به اعلام یکسری قیمت غیرمعقول در بازار شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =