نفت

شمار طرح‌های تولید بار اول صنعت نفت که در دوره دوازده‌ماهه تا مهرماه ۱۴۰۱ به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ارسال شد، رشد ۷۸ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه پیشین نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، «تولید بار اول» هر کالا و خدمات راهبردی را دربرمی‌گیرد که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده است یا به‌عبارتی، سازنده و مشابه داخلی ندارد.

بر پایه آمارهای موجود، وزارت نفت ۵۰ مورد طرح تولید بار اول را از مهرماه ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۱ به دبیرخانه تولید بار اول اقلام راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری فرستاد که این میزان در مقایسه با دوره مشابه پیش از آن، ۲۲ مورد بیشتر بود.

در نخستین دوره ارسال این طرح‌ها که به سال ۹۹- ۱۳۹۸ و هم‌زمان با تشکیل کارگروه دبیرخانه تولید بار اول معاونت علمی ریاست‌جمهوری برمی‌گردد، مطالعه و ارزیابی ۲۵ طرح از سوی وزارت نفت نهایی و به این دبیرخانه ارسال شد.

دوره بعد که مربوط به بازه‌ دوازده‌ماهه‌ مهرماه ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ است، وزارت نفت ۲۸ طرح را برای حمایت‌های بعدی و اجرا پیشنهاد کرد.

مهرماه ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ نیز دوره سوم بود که پرونده آن سال گذشته با ارسال ۵۰ طرح تولید بار اول بسته شد.

در دوره چهارم که از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شده است تا مردادماه ۱۴۰۲، ۶۵ طرح از صنعت نفت به عنوان پیشنهاد برای تولید بار اول به دبیرخانه فرستاده شده که تا اینجا رشد ۳۰ درصدی را در مقایسه با بازه‌ زمانی پیشین ثبت کرده است.

از میان بازوهای چهارگانه صنعت نفت، شرکت ملی نفت ایران در دوره کنونی با ارسال ۲۹ طرح تولید بار اول پیشگام است و شرکت ملی گاز ایران، تاکنون ۲۱ پیشنهاد از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان را برای تخصیص تسهیلات و حمایت‌ها معرفی کرده است.

اگر یک شرکت دانش‌بنیان بتواند چنین کالایی را برای نخستین‌بار در داخل تولید کند از قانون برگزاری مناقصات و از نظام قیمت‌گذاری و قانون مالیات معاف می‌شود. همچنین چنانچه طرحی برای تولید بار اول به مرحله قرارداد برسد تسهیلات ارزان‌قیمت از منابع تبصره ۱۸ و صندوق‌های دیگر در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. همچنین مصوبه شورای عالی امنیت ملی‌خریدکالاهای فناورانه بار اول را تضمین کرده است.

در میان مجموعه‌های دولتی، آنگونه که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرده است، صنعت نفت جایگاه نخست را در پیاده‌سازی برنامه «تولید بار اول» دارد؛ به گونه‌ای که ۶۰ درصد طرح های بار اول در این بخش گره‌گشایی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =