دلار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زودگذر بودن هیجانات منفی در بازار سهام، گفت: هرگونه اتفاقات بین‌المللی می‌تواند تاثیر کاهنده بر روی قیمت ارز داشته باشد که از این جهت ممکن است به صورت موقت شاهد هیجانات منفی بر روی صنایع دلارمحور باشیم.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، خبر آزادسازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران در کره و عراق از جمله اتفاقاتی است که از چند روز گذشته مورد بحث قرار گرفته و در این خصوص یک مقام آگاه اعلام کرده است: ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

وی گفته است که فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است. وجوه بلوکه شده در کره باید در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شود و واریز وجوه به بانک‌ سوئیسی تایید شده و این ارقام آماده انتقال به قطر است.

مطرح شدن چنین مسائلی، آینده اقتصاد ایران و بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار سهام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است که در این زمینه «نیما میرزایی» کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) ضمن اشاره به تاثیرپذیری بازار سهام از این اتفاق، به چند نکته حائز اهمیت در این زمینه اشاره کرد و افزود: نخستین موضوع، مربوط به کاهش ریسک سیستماتیک ایران و سرمایه‌گذاری در آن است که همیشه بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری به ویژه بازار سرمایه تاثیر مستقیم از این موضوع می‌پذیرند.

وی اظهار داشت: هرچند ممکن است نشان دادن تاثیر این موضوع تا حدودی زمان‌بر باشد و در ابتدا با برخی از هیجانات و نوسانات روبه رو شویم، اما در نهایت آرامش بر بازار حاکم خواهد شد و سرمایه‌گذاران از اقداماتی که موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و کمرنگ شدن محدودیت‌ها در صادرات و واردات می‌شود، استقبال خواهند کرد.

میرزایی با بیان اینکه این خوش‌بینی وجود دارد که در بلندمدت شاهد اتفاقاتی مهم در بازار سهام باشیم، گفت: در این راستا ممکن است زمینه انجام برخی از اقدامات تکمیلی فراهم شود که احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد که زمینه آزادسازی دیگر منابع مسدود شده در ایران، بازگشایی قفل‌های دیگری از روابط بین‌المللی و مسایل اقتصادی مرتبط به آن فراهم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اکنون تاثیرپذیری گروه‌های بورسی از این اتفاق، اصلی‌ترین سوالی است که سهامداران خرد از این واقعه دارند؛ در این زمینه باید گفت، هر گونه اتفاقات بین‌المللی می‌تواند تاثیر کاهنده بر روی قیمت ارز داشته باشد که از این جهت ممکن است به صورت موقت شاهد هیجانات منفی بر روی صنایع دلار محور باشیم.

وی اظهار داشت: باید به این موضوع اشاره کرد که سهام دلاری محور با چشم‌انداز مربوط به صادراتشان می‌توانند از بهبود روابط بین المللی تاثیر مثبت بپذیرد که با توجه به چنین مسائلی می‌توان گفت این هیجانات منفی زودگذر خواهد بود.

میرزایی با تاکید بر اینکه اتفاقی که در بازار به صورت سنتی رخ می‌دهد منجر به افرایش اقبال به سهام ریالی می‌شود، گفت: در خصوص دور اخیر توافقات تا حدودی سهام ریالی و پس از آن سهام خودرویی می‌توانند تاثیر مثبت از این اتفاق بپذیرند، هر چند نباید به صورت هیجانی یا خوش‌بینانه افراطی به آینده تاثیر این اتفاقات بر بازار نگاه کرد، اما ممکن است این گروه‌ها در شرایط کم رمق بازار با وضعیتی بهتری همراه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =