صنایع کوچک

در شرایط کنونی که کشور از تحریم‌های گوناگون و مشکلات ارزی رنج می‌برد این صنایع کوچک هستند که می‌توانند مشکل صنایع بزرگ را حل نموده و با رونق صادرات موجب افزایش اشتغالزایی و حل مشکلات معیشتی مردم شوند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین؛ صنایع بزرگی نظیر صنعت فولاد و سیمان ازجمله صنایع پیشران کشور هستند که نقشی اساسی را در اقتصاد ایفا می‌کنند. هر چند تأثیرگذاری این صنایع بر اقتصاد وزن بالایی را به خود اختصاص داده است ولی سایر صنایعی نظیر صنایع کوچک نیز در اقتصاد به‌نوبه‌خود تأثیر داشته و هم می‌توانند پشتیبانان خوبی برای صنایع بزرگ باشند.

در مورد صنایع کوچک یا صنایع خُرد، معمولا به صنایعی اتلاق می‌شود که از نظر تعداد کارکنان کمتر از ۵۰ نفر تعریف می‌شود.

البته علاوه بر تعداد کارکنان، براساس سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید نیز دسته‌بندی می‌شوند ولی در مجموع می‌توان گفت این صنایع چند خصوصیت دارند که در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

۱- بیشترین صنایع کوچک مربوط به بخش خصوصی هستند که به همین خاطر معمولاً سهم صنایع کوچک از سرمایه‌گذاری در صنعت، سهم کمتری نسبت به صنایع متوسط و بزرگ است.

۲- با توجه به دولتی نبودن این صنایع، بهره‌وری در شرکت‌های کوچک می‌تواند بالاتر از میزان بهره‌وری در شرکت‌های دولتی باشد؛ چراکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به خاطر محدود بودن منابع مالی به بهره‌وری و اثرگذاری توجه بیشتری می‌کنند. علاوه براین به خاطر محدود بودن ساختار سازمان، در صنایع کوچک شاهد چابکی بیشتری هستیم که همین موضوع باعث اثرگذاری بیشتر این صنایع در صنعت کشور می‌شود. این اتفاق، دقیقاً بر خلاف سازمان‌های بزرگ و دولتی است که دارای پیچیدگی‌های مختلفی هستند.

۳- از طرفی صنایع کوچک برای بقا نیاز به گردش مالی دارند که بخش زیادی از این گردش مالی می‌تواند در ارتباط با صنایع بزرگ تأمین شود. از سوی دیگر صنایع بزرگ نیز احتیاج زیادی به صنایع کوچک دارند چرا که این صنایع نیازهای متعددی دارند و در عمل خودشان توانایی برای تأمین یک به یک این نیازها ندارند. به همین خاطر است که رابطه و تعامل دو سویه صنایع کوچک و بزرگ در مجموع می‌تواند باعث رشد اقتصاد و صنعت کشورها شود.

یکی از مشکلات کنونی کشور، مشکلات معیشتی مردم است. اشتغال نیز از جمله چالش‌های دیگری است که به مشکلات معیشتی دامن می‌زند. همانطور که گفته شد، ایجاد و توسعه سازمان‌های بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است و جذب نیرو در این سازمان‌ها نیز پیچیدگی‌های مختلفی دارد.

بنابراین توسعه صنایع کوچک یکی از راهکارهای خوب برای نجات اقتصاد کشور است. از سوی دیگر با توجه به ریشه‌دار بودن صنعت در کشور ما، توسعه این صنایع می‌تواند به رشد درآمدهای تولید و قطع وابسته‌شدن به نفت کمک زیادی کند.

همچنین صنایع کوچک می‌توانند پیشرانان خوبی برای صنایع بزرگ و درنتیجه اقتصاد و صنعت کشور باشند. در شرایط کنونی که کشور از تحریم‌های گوناگون، مشکلات ارزی و ... رنج می‌برد این صنایع کوچک هستند که می‌توانند هم مشکل صنایع بزرگ را از ابعاد گوناگون حل نموده و حتی با رونق صادرات ارزآوری داشته باشند و هم موجب افزایش امید در جامعه با افزایش آمار اشتغال و در نتیجه حل مشکلات معیشتی مردم شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =