• ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
  • کد خبر: 41235
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن اسفنجی

روند کاهشی قیمت‌ها در بورس کالا از نیمه مرداد متوقف شد و قیمت‌ها در معاملات روز ۱۵ مردادماه صعودی بود. اگرچه در بعضی از موارد مانند آهن‌ اسفنجی انتظار می‌رفت قیمت‌ها همچنان به روند کاهشی خود ادامه‌ دهد ولی معاملات نیمه مردادماه در بورس کالا پرتقاضا انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در آخرین معاملات تیر و مردادماه نزولی بود. کاهش شدید تقاضا نیز باعث شد تا بورس کالا به تمام کدهای بورسی اجازه ثبت سفارش بدهد و به دنبال آن معاملات ۱۵ مردادماه بورس کالا با افزایش قیمت همراه بود. اگرچه همچنان تقاضا ضعیف است ولی رشد قیمت‌ها در نیمه مرداد اتفاق خوبی برای بورس کالا بود. در این روز قیمت کنسانتره نیم‌درصد و قیمت گندله و آهن اسفنجی بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرد.

کنسانتره

متوسط قیمت کنسانتره در معاملات ۱۵ مردادماه با ۰.۵ درصد افزایش به کیلویی ۳ هزار و ۵۶۴ تومان رسید. قیمت کنسانتره برخلاف گندله و آهن اسفنجی از ابتدای سال صعودی بود و تنها در دو معامله اول مردادماه نزولی شده‌ بود. قیمت هر کیلوگرم کنسانتره از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به حال بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته‌ است ولی در معاملات ۴ ماه ابتدایی سال جاری تنها برای یک سوم از کنسانتره عرضه شده در بورس کالا مشتری بود.

نیمه روشن بورس کالا از نیمه مرداد

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندله در بورس کالا عرضه‌ شده‌ است و ارزش آن به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. براساس آمار بیش از ۶۰ درصد از عرضه گندله در بورس کالا توسط شرکت‌ صنعتی و معدنی چادرملو انجام شده‌ است.

گندله

قیمت گندله در معاملات ۱۵ مرداد با بیش از ۲ درصد افزایش به کیلویی ۴ هزار و ۴۹۰ تومان رسید. نمودار قیمت گندله نشان می‌دهد؛ در طول ۴۵ روز گذشته این نخستین افزایش قیمت گندله در بورس کالا بود. اخبار خوبی از گندله در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود و به همین دلیل بازاریان فعلا چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت آن ندارند.

نیمه روشن بورس کالا از نیمه مرداد

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به حال حدود ۵ میلیون تن گندله به ارزشی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالا عرضه‌ شده‌است با این حال تقاضا برای گندله نیز مانند کنسانتره پایین است. معدنی و صنعتی گل‌گهر و سنگ آهن گهرزمین در کنار هم بیش از ۸۰ عرضه گندله به بورس کالا را انجام داده‌اند.

آهن اسفنجی

خبر افزایش عرضه آهن‌ اسفنجی توسط هندی‌ها قیمت آن در بازارهای جهانی را متاثر کرد ولی در بورس کالا آهن اسفنجی با بیش از ۲ درصد افزایش به کیلویی ۱۱ هزار و ۷۲۶ تومان رسید. روند قیمتی آهن اسفنجی در بورس کالا از اواخر خرداد نزولی شد اگرچه برآیند قیمتی آهن اسفنجی از ابتدای سال مثبت است ولی تا ۱۵ مرداد ماه آهن اسفنجی سال پر نوسانی را پشت سر گذاشت.

نیمه روشن بورس کالا از نیمه مرداد

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا در سال جاری تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات آهن اسفنجی طی هفته‌های گذشته صعودی بود و سقف‌های جدیدی به ثبت رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =