• ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
  • کد خبر: 41081
  • readingTime: ۱ دقیقه
تمرین سپاهان (10 مرداد 1402)

مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در خصوص آخرین وضعیت چمن ورزشگاه نقش‌جهان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایراسین، دکتر کریم نوری مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان اظهار داشت: نوع چمن ورزشی مورد استفاده در زمین‌های فوتبال به دو نوع چمن‌های سردسیری و گرمسیری تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: نوع چمن ورزشگاه نقش‌جهان، چمن اسپورت ورزشی متشکل از چند نوع چمن سردسیری است که بهترین دما برای رشد و کیفیت مناسب این نوع چمن فوتبال ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

دکتر نوری تصریح کرد: نوع دیگر چمن مورد استفاده در فوتبال، چمن‌های گرمسیری هستند که بهترین دما برای رشد آن‌ها ۳۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد که این چمن‌ها در اقلیم اصفهان در تابستان مناسب هستند ولی در زمستان با توجه به سردی بیش از حد هوا این نوع چمن ورزشی دچار خزان می‌شود زیرا در دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد رشد آن‌ها متوقف شده و در دمای زیر صفر درجه، کاملا زرد شده و خزان می‌کنند.

مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: در اصفهان و علی‌الخصوص محل احداث ورزشگاه نقش‌جهان دمای تابستان تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند و این گرمای بیش از حد رشد و کیفیت چمن سردسیری را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر کاهش کیفیت آن، چمن را مستعد حمله بیماری‌های قارچی می‌نماید.

وی همچنین یادآور شد: جهت مقابله با این مسئله، برای چمن در نقش‌جهان سایبان تعیبه شده است تا دمای هوا کاهش یابد، همچنین در این بازه زمانی در زمین چمن کاشت بذرصورت گرفته است و از آنجا که کاشت بذر با دستگاه به صورت عرضی و طولی در داخل زمین انجام شده است، دستگاه مذکور در سطح چمن شیارهایی ایجاد کرده و بذر را در بستر چمن می‌کارد و این امر به ظاهر چمن آسیب می‌رساند که بعد از مدتی چمن خود را ترمیم می‌نماید.

دکتر نوری در ادامه بیان کرد: همچنین یک زمین چمن خزانه یک هکتاری در ضلع شرقی ورزشگاه نقش‌جهان جهت پشتیبانی از چمن ورزشگاه با همان نوع بذر و بستر کاشت وجود دارد که در صورت اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در کمترین زمان جایگزین چمن استادیوم خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در حال بررسی و ارزیابی چمن‌های مختلف از جمله چمن هیبریدی برای کاشت در ورزشگاه نقش‌جهان هستیم زیرا در آینده نزدیک باید زمین چمن ورزشگاه را به دلیل نزدیک شدن به اتمام دوره بهره‌برداری مفید از آن، تعویض کنیم، در صورت تأیید شدن چمن هیبریدی و سازگاری آن با اقلیم آب و هوایی اصفهان، برای فصل آینده چمن ورزشگاه را تعویض می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =