• ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
  • کد خبر: 41053
  • readingTime: ۱ دقیقه
مسکن

پیمان مولوی، اقتصاددان گفت: قیمت زمین، ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال در سعادت‌آباد خانه‌هایی با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به ازای هر متر به فروش می‌رسد. دلیل عمده این پدیده تبدیل ملک به کالای سرمایه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به گفته فرهاد پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان، قیمت زمین، دستمزد، هزینه مصالح و عوارض دستگاه و سازمان‌های خدمات رسان، چهار فاکتور اصلی تعیین‌کننده در قیمت نهایی مسکن هستند. وی معتقد است علت گرانی مسکن در یک دهه اخیر قوانین کسب‌وکار بخش خصوصی و افزایش نرخ خدمات دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان مسکن و همچنین عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن بوده و همچنین بین ۳۰ الی ۸۰ درصد قیمت تمام‌شده ساخت مسکن به هزینه زمین بازمی‌گردد.

پیمان مولوی، اقتصاددان ایرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین عنوان کرد: قیمت زمین، ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال در سعادت‌آباد خانه‌هایی با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به ازای هر متر به فروش می‌رسد. دلیل عمده این پدیده تبدیل ملک به کالای سرمایه‌ای است و بانک سند را با رتبه‌بندی به‌عنوان وثیقه قبول می‌کند؛ به‌بیان‌دیگر در حالیکه رشد اقتصادی در ۱۲ سال گذشته صفر بوده، اما نقدینگی در این بازه زمانی در کشور ۱۸ برابر شده است.

وی پیرامون میزان تأثیرگذاری نرخ فولاد در قیمت مسکن تصریح کرد: سودآوری خرید ملک به‌گونه‌ای است که تورم را پوشش می‌دهد؛ از همین رو تقاضای بسیاری در بازار مسکن به وجود آمده است. هرچند که قیمت آهن در بازارهای جهانی رشد کرده اما نرخ کل نهاده‌هایی مانند مصالح ساختمانی، سیمان، آهن و... در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =