حسین حقگو

حسن حقگو، کارشناس اقتصادی گفت: درکل همه چیز به اتفاقات سیاسی پیش‌رو بستگی دارد. اگر وضعیت سیاسی به همین منوال ادامه یابد و تغییری در شرایط ایجاد نشود؛ تغییر چشمگیری در نرخ دلار ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت دلار در آخرین روز بهار سال جاری در کانال ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد. نرخ این اسکناس با شروع تابستان در یک جهش کوچک به حوالی کانال ۵۰ هزار تومان رسید ولی این جهش دوام نداشت و در آخرین روز تیرماه قیمت دلار در کانال ۴۸ هزار تومان بسته شد. درحال حاضر این اسکناس آمریکایی با بهای ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. اگرچه نرخ ارز در سال جاری با ثبات همراه شده است ولی زمزمه‌های افزایش قیمت دلار به گوش می‌رسد.

آیا مقاومت ۴۹ هزار تومان دلار شکسته خواهد شد؟ کارشناسان پاسخ یکسانی برای این سوال ندارند. برخی معتقدند اکنون شرایط برای شکست این مقاومت مهیا نیست. حسن حقگو، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی اتفاق خاصی رخ دهد تا سبب تغییر چشمگیر نرخ دلار شود.

بعضی از فعالان بازار ارز از رکوردشکنی نرخ دلار در آینده نزدیک می‌گویند زیرا به تعبیر آن‌ها بازار ارز از ابتدای سال ۱۴۰۲ اصلاحات و استراحت خود را سپری کرده است و باید شاهد انفجار قیمت دلار باشیم. این فعالان مدعی‌اند ثبات و ریزش نسبی قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه، خودرو و... حداکثر تا پایان تابستان ادامه دارد و سپس سقف‌های قیمتی در این بازارها شکسته خواهد شد تا دلار نرخ ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان را ببیند. حقگو در این‌باره توضیح داد: یک فاکتور اساسی درخصوص نرخ ارز تورم‌های انتظاری و مسائل سیاسی است؛ یعنی پیش‌بینی افکار عمومی و جامعه از وضعیت سیاسی آینده و تنش‌هایی که بر اثر این پیش‌بینی‌ها ایجاد خواهد شد. در شرایط حال حاضر به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در حوزه سیاست رخ دهد که منجر به افزایش قیمت دلار شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اکنون در حوزه سیاست قرار نیست حرکت تند وتیزی صورت گیرد؛ برای نمونه درخصوص پرونده هسته‌ای مکانیزم ماشه فعال شود یا بالعکس توافق سیاسی حاصل شود. اتفاقات بین‌المللی مثبت و منفی بر فضای سیاسی تاثیر می‌گذارند، جامعه را ملتهب می‌سازد و به دنبال آن نرخ ارز بالا یا پایین می‌رود.

حقگو در انتها با اشاره به نقش اتفاقات سیاسی و تاثیر آن‌ها بر بازار ارز اظهار کرد: در کل همه چیز به اتفاقاتی سیاسی پیش‌رو بستگی دارد. اگر وضعیت سیاسی به همین منوال ادامه یابد و تغییری در شرایط ایجاد نشود؛ خبری از جهش نرخ ارز و دلار ۷۰ یا ۸۰ هزار تومانی نخواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    دو هزار بده اش به همین خیال باش! دلار میشه ۱۰۰ هزار حالا ببین کی گفتم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =