• ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
  • کد خبر: 40781
  • readingTime: ۲ دقیقه
دلار

در حالی دلار نخستین هفته مرداد را پشت سر گذاشت که نیمی از هفته گذشته بازار تهران تعطیل بود. قیمت دلار در روزهای گذشته بار دیگر منطقه ۴۹ هزار تومانی را پس‌ گرفت و در آخرین معامله هفته گذشته در کف کانال مذکور بسته شد.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت‌نیوز، در روزهایی که بازار بزرگ پایتخت در سوگواری روزهای محرم تعطیل بود میدان فردوسی، مرکز مبادلات ارز کشور پرازدحام بود و تقاضای زیادی وارد بازار شد. معامله‌گران می‌گویند این رشد تقاضا متاثر از ترس معامله‌گران خرد از افزایش قیمت دلار بعد از بازگشایی رسمی بازار تهران در روز دوشنبه ۹ مرداد است.

در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار با ارزش ذاتی خود فاصله دارد و توسط سیاستگذار زیر کریدور ۵۰ هزار تومانی متوقف شده است، برخی نیز می‌گویند برخی مباحث اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه‌ها در پی تحولات سیاسی رخ داد، به افزایش انتظارات تورمی انجامید و حباب دلار افزایشی شد.

این عده از کارشناسان بازارهای مالی معتقدند گزارش خزانه‌داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمد ارزی کشور بخش زیادی از انتظارات تورمی در بازارهای داخلی را کاهش داده و مردم در فضای باثبات‌تری تصمیم‌گیری می‌کنند.

این در حالی است که همواره بر عدم تاثیرپذیری بازارهای مالی از اخبار غیراقتصادی، تاکید شده است. فعالان بازار ارز می‌گویند اگر فنر فشرده دلار رها شود قیمت دلار سقف ۶۰ هزار تومانی قبلی را خواهد شکست و در کریدورهای قیمتی بالاتر خواهد نشست.

به نظر می‌رسد قیمت دلار امروز و با شروع دومین هفته از مرداد همچنان در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی نوسان داشته باشد، مگر اینکه اخبار خاصی روانه بازار شود و قیمت دلار در روند افزایشی یا کاهشی شارپی معامله شود.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز پنجشنبه پنجم مرداد، اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان عرضه شد و یک تومان افزایش داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۲۵ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله هفته گذشته یورو در بازار آزاد با کاهش ۱۵۰ تومانی با قیمت ۵۴ هزار و ۱۷۲ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با کاهش ۱۴۲ تومانی به قیمت ۴۵ هزار و ۶۰۷ تومان رسید. یوروی حواله نیز با ۱۲۹ تومان کاهش قیمت با رقم ۴۱ هزار و ۴۶۱ تومان عرضه شد.

درهم امارات در آخرین معامله هفته گذشته با رقم ۱۳ هزار و ۴۶۰ تومان معامله شد. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۱۸ تومان مبادله شد و تغییری نداشت. اسکناس درهم نیز با یک تومان کاهش با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۹ تومان عرضه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =