• ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
  • کد خبر: 40600
  • readingTime: ۲ دقیقه
بدهی خارجی دلار ارز

قیمت دلار در بازار آزاد طی یک هفته گذشته نوسان داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد. در این میان مرکز مبادله ارز با تغییرات یک تومانی، قیمت دلار و درهم را تغییر می‌دهد! این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تغییرات هزار تومانی هم در بازار ارز نوسان به حساب نمی‌آیند.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت‌نیوز، در آخرین روز تیرماه، قیمت دلار در پله هشتم کانال ۴۸ هزار تومانی بسته شد. با وجود اینکه اخبار متعددی مبنی بر افزایش تنش میان ایران و آمریکا منتشر شده اما به نظر می‌رسد موضوعاتی که در اخبار هنوز در ابهام است نتوانسته بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

این دیدگاه که سایر کالاها با دلار بالاتر از قیمت فعلی مبادله می‌شوند در کنار موضوع عقب ماندن قیمت دلار از تورم به نظر می‌رسد به چالشی برای سیاستگذار تبدیل شده است. از سویی هر کالایی که با افزایش قیمت دلار گران می‌شود در زمان کاهش قیمت از این اسکناس تبعیت نمی‌کند. از سوی دیگر تورم در سایر بازارها به اندازه‌ای است که با همترازی قیمت دلار با تورم، سایر کالاها نیز گران خواهند شد و باز دلار عقب می‌ماند. بنابراین به اعتقاد معامله‌گران به نظر می‌رسد فعلا سیاستگذار چاره‌ای جز سرکوب قیمت ندارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار با اخبار مثبت می‌تواند به کانال‌های پایین‌تر ورود کند؛ کما اینکه در یک ماه گذشته نیز به همین واسطه اندکی کاهش داشته است. آنها معتقدند شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد؛ اما این کاهش مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته ۳۱ تیرماه، قیمت اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۱ هزار و ۲۵۹ تومان عرضه شد و همانند هفته گذشته تغییر قیمت نداشت. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۹ تومان عرضه شد. این دلار نیز بیش از یک هفته است که با نوسانات یک تومانی در سایت بازار متشکل ارزی درج قیمت می‌شود.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله دیروز یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۴ هزار و ۸۱ تومان معامله شد و کاهش ۳۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با کاهش ۳۰۰ تومانی یک پله عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۴۵ هزار و ۸۷۳ تومان رسید. یوروی حواله نیز با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت با رقم ۴۱ هزار و ۷۰۲ تومان عرضه شد.

درهم امارات در آخرین معامله دیروز با رقم ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد و افزایش ۱۵۰ تومانی داشت. در سایت بازار متشکل ارزی نیز قیمت درهم همانند اسکناس دلار تغییر نداشته است. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۱۳ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۴ تومان عرضه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =