پیاده‌سازی نظام اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد

اخبار حاکی از آن است که گروه منسجمی از شرکت‌های پیشرو در حال نوآوری و همکاری به‌منظور خلق ارزش‌های جدید هستند. این شرکت‌های معدنی و فلزی پیش‌بینی و اقدام در راستای توسعه مدل‌های جدیدی برای اقتصاد چرخشی به‌منظور حمایت از مشتریان و پاسخ‌گویی به نیازهای در حال تغییر آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش ایراسین، توسعه عملکردهای چرخه‌ای با شتاب‌دهی طرح‌های نوآورانه در کلیه عملیات‌های معدنی و فلزی اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال؛ همکاری با تأمین‌کنندگان به‌منظور افزایش طول عمر تجهیزات کلان توسط مانیتورینگ در زمان واقعی، آنالیز و نگهداری پیشگیرانه در مورد تجهیزاتی نظیر کامیون‌ها، نوار نقاله‌ها و سایر تجهیزات؛ توسعه اقداماتی در راستای تولید مجدد (Remanufacturing) و بازیافت در پایان عمر؛ فروش ضایعات تولید به سایر صنایع نظیر صنعت ساختمان؛ به اشتراک‌گذاری مالکیت تجهیزات سنگین با نرخ کارکرد اندک که میان سایت‌های مختلف یک واحد تولیدی و همچنین با دیگر صنایع محلی انجام می‌گیرد.

نوآوری در تولید محصولات و خدمات چرخه‌ای توسط همکاری با مصرف‌کنندگان پایین‌دستی و ایجاد هم‌آفرینی در راستای تولید محصولات و خدماتی نظیر این موارد اتفاق می‌افتد: لیزینگ محصولات توسط سیستم‌های ردیابی پیشرفته؛ حمایت از گواهینامه محصولات به‌منظور تسهیل در استفاده و تولید مجدد محصولات؛ بهبود فرایندهای بازیابی قراضه‌ها، پردازش و استفاده مجدد از آن‌ها.

سه گام اساسی در راستای افزایش هماهنگی صنایع معدنی با مدل‌های اقتصاد چرخشی

توسعه یک اکوسیستم همکاری چرخه‌ای نیز با همکاری فعال با صنایع بالادستی و پایین‌دستی به‌منظور ایجاد یک محرک صنعتی اتفاق می‌افتد. ازجمله این همکاری‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: کار بر روی ایجاد قوانین و چارچوب‌هایی در راستای افزایش چرخش؛ ایجاد یک سازوکار همکاری بین صنایع به‌منظور توسعه نقشه راه صنایع فلزی و معدنی در راستای افزایش عمر محصولات و حفظ مالکیت؛ توسعه استانداردهایی بین صنایع برای توسعه یکپارچگی بین محصولات و مواد به‌منظور ایجاد امکان بازپس‌گیری و تغییر کاربری در پایان عمر.

اخبار حاکی از آن است که گروه منسجمی از شرکت‌های پیشرو در حال نوآوری و همکاری به‌منظور خلق ارزش‌های جدید هستند. این شرکت‌های معدنی و فلزی پیش‌بینی و اقدام در راستای توسعه مدل‌های جدیدی برای اقتصاد چرخشی به‌منظور حمایت از مشتریان و پاسخ‌گویی به نیازهای در حال تغییر آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در ادامه برخی از این نوآوری‌ها ارائه شده‌اند:

شرکت Novelis مقرر نموده که درصد مواد بازیافتی در محصولاتش را از ۳۳ به ۸۰ درصد افزایش دهد. بدین منظور همکاری خود را با شرکت جگوار آغاز کرده و قرار است طی این همکاری، شرکت Novelis قراضه‌های آلومینیومی شرکت جگوار را بازیافت کند و بدین ترتیب هزینه مصرف آلومینیوم و هزینه دفع ضایعات را کاهش دهد.

شرکت Arcelormittal عمر محصولاتش را توسط لیزینگ ورق‌های فلزی برای پروژه‌های کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد. همچنین در توسعه پروژه‌های جذب و استفاده کربن نقش مؤثری ایفا می‌کند.

شرکت Codelco درحال‌توسعه راهکار قیمت‌گذاری مس بر اساس ردپای کربن و تأثیرات اجتماعی فرایندهای تولید است. همچنین با همکاری شرکت BMW طرح نوآورانه مس مسئولیت‌پذیر را پایه‌ریزی کرده که در این طرح شرکت BMW با شرکت معدنی تولید مس Codelco با هدف ایجاد یک زنجیره تأمین شفاف و پایدار برای مس، همکاری مؤثری را آغاز کرده است.

در این طرح دو شرکت مذکور نقطه آغاز و پایان زنجیره تأمین مس را مشخص کرده و در حال خلق استانداردهایی به‌منظور افزایش پایداری در صنعت مس هستند. گفتنی است که در سال ۲۰۱۷ شرکت BMW ۴۲ هزار تن مس با ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیون یورو خریداری کرده است.

سه گام اساسی در راستای افزایش هماهنگی صنایع معدنی با مدل‌های اقتصاد چرخشی

مراجع:

۱.accenture.com/naturalresources

۲.Bmwblog.com

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =