سومین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در سومین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار این شرکت گفت: خواستار انسجام و یکپارچگی در اجرای قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی و تقویت حس مسئولیت‌پذیری بین کارکنان در انجام عمل ایمن و پیشگیری از حوادث کارگاهی هستم.

به گزارش ایراسین، سومین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه، روز دوشنبه نوزدهم تیرماه سال جاری، در سالن جلسات ساختمان مرکز تحقیقات شرکت، با حضور جمعی از معاونان و مدیران، رؤسای نواحی، کارشناسان و تکنسین‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

در این جلسه، معاونان بهره‌برداری و سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، مدیر مجتمع فولاد سبا، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد سبا و کارشناس و مشاور ایمنی فولاد سبا در سخنانی به اهمیت موضوع ایمنی پرداختند که در ادامه خبر می‌خوانید:

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: در آغاز، از گزارش‌های ارائه‌شده در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار قدردانی می‌کنم و همچنان خواستار انسجام و یکپارچگی در اجرای قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی و تقویت حس مسئولیت‌پذیری بین کارکنان در انجام عمل ایمن و پیشگیری از حوادث کارگاهی هستم.

تأکید بر حضور مؤثر سرپرستان و رؤسا در محل انجام فعالیت‌ها

وی افزود: حضور سرپرستان و رؤسا در محل انجام فعالیت‌ها و کنترل و نظارت مؤثر و مستمر بر نحوه فعالیت افراد در واحدهای مختلف کارگاهی، بر سه اصل مدیریتیِ تقویت حس مسئولیت‌پذیری بین کارکنان، حفظ آراستگی محیط کارگاه و نهادینه شدن بیش‌ازپیش رفتار ایمن نزد کارکنان است مؤثر است.

برگزاری اثربخش جلسات سه‌دقیقه‌ای

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در پیشگیری از حوادث کارگاهی و ایجاد محیط ایمن، جلب مشارکت کارکنان و برگزاری اثربخش جلسات سه‌دقیقه‌ای به‌منظور اطمینان از سلامت روانی و جسمی افراد پیش از شروع فعالیت‌ها ضروری است. تعهد مدیریت و ایجاد فرهنگ رهبری مناسب در جهت تقویت فرهنگ ایمنی بین کارکنان و ایجاد نظم و انضباط کارگاهی در جهت ایجاد انگیزه مثبت بین کارکنان از اجزای جدایی‌ناپذیر سیستم‌ ایمنی سازمان است.

مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت‌فورمن‌ها؛ الگوی رفتارهای ایمن

سلیمی ادامه داد: در نظر داشته باشیم مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت‌فورمن‌ها الگوی کارکنان در بروز رفتارهای ایمن هستند و افزایش نرخ رفتارهای امن در بین کارکنان، نشانه تلاش و جدیت مسئولین واحدها در جهت اشاعه فرهنگ ایمنی بین همکاران است.

مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه گفت: ایمنی از مهم‌ترین ارکان فولاد مبارکه است. به همین دلیل بازآموزی از حوادث و تجارب گذشته، توجه به جزئیات و نکات ایمنی در جهت انجام ایمن فعالیت‌ها و پیشگیری از حوادث بسیار حائز اهمیت است.

همه کارکنان علاوه بر ایمنی خود، باید در برابر دیگر همکاران نیز خود را مسئول بدانند

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در این مسیر همچنان که تأکید شده است، نقش مدیران و رؤسا در ایمن‌سازی محیط کار و پیشگیری از حوادث غیرقابل‌انکار است. تعهد مدیریت و فرهنگ رهبری در شرکت اصلی‌ترین لایه حفاظتی در برابر خطرات و ایمن‌سازی محیط محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو همه کارکنان علاوه بر اینکه مسئول ایمنی خود هستند، باید در برابر دیگر همکاران نیز خود را مسئول بدانند. نباید فراموش کرد که ما در قبال خانواده خود و همکاران نیز مسئولیت داریم و لازم است به مباحث ایمنی و بهداشت حرفه‌ای توجه ویژه داشته باشیم تا در آینده شاهد بروز حادثه نباشیم.

سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی از اصول سازمان است و با افزایش بهره‌وری کاملاً در ارتباط است

وی افزود: برای داشتن محیطی ایمن و به دور از هرگونه حادثه، شیفت‌فورمن‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی همکاران در حوزه اجرای موازین ایمنی نقش پررنگی دارند. در فرهنگ ایمنی فولاد مبارکه همه کارکنان شرکت جزئی از یک خانواده به شمار می‌آیند. همبستگی، رفاقت، همدلی بین کارکنان و گوشزد کردن مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث بسیار سودمند خواهد بود. از نگاه مدیریت شرکت، سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی از اصول سازمان محسوب می‌شود و با افزایش بهره‌وری کاملاً در ارتباط است.

کفایت بیان کرد: هزینه‌های غیرمستقیم حوادث برای حادثه‌دیده قابل‌تحمل و درک نیست و اثرات زیان‌باری برای خانواده، شرکت و جامعه در پی دارد؛ ازاین‌رو باید توجه ویژه‌تری به مقوله ایمنی در نواحی مختلف داشته باشیم.

جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی گفت: اهمیت حفظ سلامت کارکنان در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که نه‌فقط در شرکت فولاد مبارکه، بلکه در کل گروه فولاد مبارکه باید کنترل و نظارت مؤثر بر فعالیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای اعم از حمل سرباره، خاک‌برداری، احداث جاده‌ها طبق اصول مهندسی و آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای روش‌های باربرداری، دریافت گواهی‌نامه سلامت و اطمینان از سلامت مکانیسم‌های حمل و جابه‌جایی بار، استفاده از افراد مجرب و کارآزموده جهت انجام فعالیت‌های تخصصی به‌خصوص در زمینه نصب و باربرداری تجهیزات جهت جلوگیری از تکرار حوادث با دقت بیشتری انجام شود.

رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی اظهار داشت: برای ارتقای ایمنی گروه فولاد مبارکه، لازم است شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک فعالیت‌ها پیش از شروع فعالیت‌های دارای ریسک بالا با جدیت بیشتر صورت گیرد. همچنین باید توجه ویژه‌ای به مخاطرات فعالیت در حریم خطوط شبکه برق فشار قوی در شرکت داشته باشیم و در زمینه رعایت آیین‌نامه حفاظت فنی و بهداشت کار، تلاش و همکاری جمعی با حساسیت بیشتری دنبال شود. به خاطر داشته باشیم انتظار نتایج مطلوب در زمینه ایمنی بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی، جدیت در اجرای دستورالعمل‌های ایمنی، توجه به ریسک‌ها و مخاطرات فعالیت، اجرای دقیق و اثربخش آموزش‌های ایمنی براساس نیازسنجی شغلی، کنترل و نظارت مؤثر و حضور مستمر در محل انجام فعالیت کارکنان و ارتباط مؤثر با کارکنان در زمینه انجام ایمن فعالیت‌ها امکان‌پذیر نیست و حصول نتایج مثبت در زمینه ایمنی نتیجه همکاری همه کارکنان است.

این گزارش حاکی است در این جلسه همچنین محمود محمدی فشارکی مدیر مجتمع فولاد سبا، محمدرضا انگشتر ساز رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد سبا، محمدجواد زارع کارشناس و مشاور ایمنی فولاد سبا ضمن ارائه گزارش‌های خود، به اهمیت وضعیت سیستم‌های ایمنی فولاد سبا و اقدامات اصلاحی صورت‌گرفته در جهت بهبود شرایط محیط کارگاهی این مجتمع پرداختند.

همچنین سیدمهدی رضوی، مدیر امور اداری شرکت، در گزارشی به اهمیت کنترل و مدیریت رویدادها و ثبت و ارسال به‌موقع حوادث و همچنین کنترل و نظارت بر ساعات کاری کارکنان و تأثیر آن در بروز حوادث کارگاهی پرداخت و در ادامه ماده‌های ۵۷ و ۵۹ قانون کار در زمینه ساعات اضافه کاری همکاران را تشریح کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =