• ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
  • کد خبر: 40155
  • readingTime: ۲ دقیقه
گاااااز

جنگ روسیه و اوکراین با افزایش ۳ برابری قیمت گاز برای صنایع اروپایی همراه بود تا کار بخشی از تولیدکنندگان پر مصرف اروپا به تعطیلی بکشد؛ در ایران نیز افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گاز صنایع از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان و افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از ۴ هزار تومان به ۷ هزار تومان باعث شده تا صنایع بسیاری طی روزهای گذشته از افزایش بهای تمام شده تولیدات خود خبر دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش قیمت گاز در اروپا و ایران برای صنایع دردسرساز شد. داده‌ها نشان می‌دهد قیمت گاز پس از جنگ روسیه و اوکراین نسبت به میانگین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافته است و به دنبال آن مصرف گاز اروپا نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است. فولاد، ذوب، سیمان، سرامیک، شیشه‌سازی، کود، پتروشیمی و باغبانی ازجمله صنایعی هستند که مصرف گاز خود را کاهش داده‌اند. رویترز مدعی است بسیاری از کارخانه‌های پرمصرف فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا با ظرفیت پایینی کار می‌کنند زیرا چشم‌انداز مثبتی از قیمت بلندمدت گاز وجود ندارد.

صنایع در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ هر مگاوات ساعت انرژی را به قیمت ۱۷ یورو می‌خریدند ولی قیمت تحویل آن برای سال ۲۰۲۴ به ۵۴ یورو در ساعت رسیده است و همین مسئله باعث شد تا تولیدکنندگان بزرگ اروپایی از دوران اوج خود فاصله بگیرند. قیمت بالای گاز در صورت‌های مالی جدید آن‌ها نیز اثرگذار بوده است.

تولیدات در سه ماه مارس تا می توسط چهار اقتصاد بزرگ اروپا یعنی آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کمتر از سال ۲۰۱۹ یعنی پیش از بحران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین است. رویترز مدعی است اروپا به قیمت کاهش فعالیت‌های صنعتی موفق شد قیمت گاز را در زمستان گذشته پایین نگه دارد ولی ادامه‌ این روند اتفاق خوبی برای صنایع نیست. هزاران کیلومتر این‌طرف‌تر اگرچه صنایع ایران در زمستان گذشته با مشکلات کمتری نسبت به همتایان اروپایی برای تأمین گاز مواجه بودند ولی افزایش نرخ سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز فولادسازها از ۱۷ اردیبهشت‌ماه اتفاقی شوکه کننده بود. قیمت گاز با افزایش صددرصدی از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان رسید، ضمن اینکه نرخ سقف خوراک پتروشیمی‌ها نیز از ۴ هزار تومان تا ۷ هزار تومان رشد کرد و بنابر ادعای فعالان بازار سرمایه اکنون گاز صنایع ایران از قطر، مصر، عربستان و آمریکا نیز گران‌تر است.

تولیدکنندگان بزرگ ایران طی روزهای گذشته در نامه‌های متفاوتی از افزایش بهای تمام‌شده‌ پس از افزایش قیمت گاز و نرخ خوراک خبر دادند. پتروشیمی پردیس در نامه‌ای به سهام‌داران خود اعلام کرد بهای تمام‌شده این شرکت به مبلغ ۹ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال افزایش یافت، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان اعلام کرد با نرخ جدید بهای تمام‌شده هر تن اوره ۷۰ دلار افزایش می‌یابد و پتروشیمی زاگرس نیز مدعی شد با نرخ جدید گاز و خوراک سال جاری زیان‌ده خواهد شد.

گفته‌ می‌شود نرخ جدید گاز صنایع و خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فروش محصولات با دلار ۵۰ هزارتومانی است درحالی‌که این صنایع باید ارز خود را با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند. با این تفاسیر افزایش قیمت گاز در اروپا و ایران چالش‌هایی به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =