دکل حفاری نفت و گاز

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: وضعیت اوپک و تصمیم‌گیری‌ها برای بازار جهانی نفت کماکان متعادل است. اکنون مصرف نفت در فصل تابستان کاهش یافته است و پالایشگاه‌ها برای فصل سرما آماده می‌شوند. بنابراین احتمال می‌دهیم قیمت نفت در فصل تابستان ثابت بماند و باید دید بهای جهانی نفت با شروع فصل زمستان چه تغییراتی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت با افزایش سه درصدی به بالاترین قیمت طی ۹ هفته گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با یک دلار و ۹۵ سنت معادل ۲.۵۵ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۴۷ سنت افزایش یافت. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با دو دلار و شش سنت معادل ۲.۸۷ درصد افزایش ۷۳ دلار و ۸۶ سنت معامله می‌شود. دراین میان عربستان و روسیه از کاهش تولید نفت خبر داده‌اند و اکنون کل کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس به پنج میلیون بشکه در روز یعنی معادل پنج درصد از تقاضا جهانی نفت می‌رسد. حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی درباره وضعیت فعلی بازار نفت به خبرنگار ایراسین می‌گوید: با نزدیک شدن ایران و عربستان، دیدگاه‌های دو کشور نیز به یکدیگر نزدیک می‌شود. اکنون عربستان بر خواسته‌های سابق خود پایبند است تا از تولید روازنه نفت دو و نیم میلیون بشکه بکاهد.

ثبات قیمت نفت همزمان با کاهش مصرف در تابستان

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اهمیت دیگر خریداران نفت ایران، توضیح می‌دهد: درمجموع سهم جمهوری اسلامی در بازار صادراتی اوپک زیاد نیست و به دنبال این موضوع اثرگذاری کمتری دارد. بنابراین ما باید به دنبال بازیگران دیگر غیراوپکی باشیم که درمیان آن‌ها روسیه اهمیت زیادی دارد و باید دید چه سیاستی در پیش می‌گیرد.

مرادی ادامه می‌دهد: روسیه تمایل دارد نفت خود را با قیمت مناسب به مشتریان خود عرضه کند و به نوعی تحریم‌ها را دور بزند. اکنون مشتریان خاصی مانند هند و چین برای این کشور به وجود آمده‌اند. لذا وضعیت اوپک و تصمیم‌گیری‌ها برای بازار جهانی نفت کماکان متعادل بوده و روال سابق را طی کند؛ به‌عبارتی تغییر رادیکالی در سیاست‌های اوپک احساس نمی‌شود.

آمادگی پالایشگاه‌ها برای فصل سرد

این کارشناس حوزه انرژی می‌افزاید: قیمت نفت به شرایط بستگی دارد، اکنون مصرف نفت در فصل تابستان کاهش یافته است و پالایشگاه‌ها برای فصل سرما آماده می‌شوند. ازطرفی ذخایر نفت اروپا به حداقل رسیده است. بنابراین احتمال می‌دهیم قیمت نفت در فصل تابستان ثابت بماند و باید دید بهای جهانی نفت با شروع فصل زمستان چه تغییراتی می‌کند.

شماری زیادی از تحلیگران بین‌المللی معتقدند آینده اوکراین و روسیه تاثیر بسزایی بر قیمت جهانی نفت می‌گذارد و قیمت نفت برای فصل سرما قابل پیش‌بینی نیست؛ با این‌حال کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس بازار را در نیمه دوم سال جاری میلادی با کمبود مواجه خواهد کرد و انتظار افزایش قیمت نفت وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =