نیروگاه برق

زیربنای رشد اقتصادی کشورها وابسته به انرژی برق است و کمبود برق در سال‌های گذشته در فصل تابستان، یکی از چالش‌های اساسی صنایع و به‌ویژه صنعت فولاد بوده است. شرکت فولاد مبارکه برای حل این چالش، دو راهکار کاهش مصرف برق و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه صنعت برق را با توجه به نیازهای شرکت و نیازهای ملی در اولویت قرار داده است.

به گزارش ایراسین، صنعت برق، صنعتی پایه و ضرورتی حیاتی برای توسعه کسب‌وکارها، رونق تولید و پیشرفت تلقی می‌شود. زیربنای رشد اقتصادی کشورها وابسته به انرژی برق است و کمبود برق در سال‌های گذشته در فصل تابستان، یکی از چالش‌های اساسی صنایع و به‌ویژه صنعت فولاد بوده است؛ موضوعی که رفع آن نیازمند توسعه صنعت برق و تأمین زیرساخت‌های آن برای تأمین نیاز شبکه به‌صورت پایدار و دائمی است. بی‌تردید دولت به‌تنهایی امکان حل این بحران را ندارد و نقش‌آفرینی صنایع در سرمایه‌گذاری و صرفه‌جویی در این حوزه، راهکار فعلی حل این چالش تلقی می‌شود.

چالش قطع برق صنایع فولادی دغدغه اصلی این صنعت در فصل تابستان است. تخصیص برق صنایع در تابستان به مصارف خانگی و عدم تأمین پایدار نیاز صنایع موضوعی است که به ادعای کارشناسان، علاوه بر توقف تولید و ایجاد بحران‌های متعدد و بروز بیکاری و تورم، خسارتی چند میلیارد دلاری به صنعت فولاد کشور به‌عنوان موتور پیشران اقتصاد وارد می‌کند.

دست‌یابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه توسعه این صنعت در افق سال ۱۴۰۴ است که دو چالش کمبود گاز در زمستان و برق در تابستان، موانع بزرگی برای دست‌یابی به این هدف تلقی می‌شود. حل مشکل تأمین برق نیازمند توسعه ۵ هزار مگاواتی شبکه برق کشور است و با توجه به محدودیت‌های دولت در تأمین منابع مالی، به نظر می‌رسد به انتظار نشستن صنایع بزرگ و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های این بخش، آن‌ها را به نتیجه مطلوب و موردنظر نمی‌رساند و احتمال اینکه کمبود برق، آنان را با چالش‌های گسترده‌تر و در نهایت ناکامی در دست‌یابی به اهداف مواجه کند زیاد است. در نهایت صنایع فولادی راهی جز سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق ندارند و البته این موضوع نیازمند ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های فولادی از سوی دولت محترم و وزارت نیرو است.

شرکت فولاد مبارکه برای حل این چالش، دو راهکار کاهش مصرف برق و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه صنعت برق را با توجه به نیازهای شرکت و نیازهای ملی در اولویت قرار داده است.

با توجه به محدودیت‌های شبکه سراسری در تابستان، ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نیروگاه داخلی شرکت با به‌کارگیری حداکثر توان خود، ۳۵ درصد نیاز این شرکت را تأمین می‌کند؛ اما در نهایت با توجه به اینکه برق موردنیاز فولاد مبارکه از شبکه سراسری تأمین نشده، این شرکت ناچار گردیده در فرایند تولید برق سرمایه‌گذاری کند.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در صنعت برق با هدف تأمین نیاز شرکت و نیاز ملی، دو پروژه بزرگ نیروگاهی را در دست احداث دارد که یکی از آن‌ها احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات است که در سال جاری واحد اول و دوم آن در مدار تولید قرار می‌گیرد و امیدواریم تا ۱۵ درصد انرژی موردنیاز در تابستان از این نیروگاه تأمین شود. همچنین تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۴ هر ۳ واحد این نیروگاه در مدار تولید قرار گیرد و ۷۵۰ مگاوات انرژی موردنیاز شرکت از این طریق تأمین شود. یکی دیگر از اقدامات فولاد مبارکه احداث یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان است که در حال اجراست و با توجه به اینکه این نیروگاه پاک و دوستدار محیط‌زیست است، اجرای آن علاوه‌بر در تأمین انرژی موردنیاز، فصل جدیدی در توسعه صنعت پایدار فولاد و توجه به محیط‌زیست خواهد گشود.

احداث نیروگاه‌های برق به میزان ۱۵۰۰ مگاوات از سوی شرکت فولاد مبارکه، علاوه بر آنکه موجب ادامه روند مستمر تولید می‌شود، خدمتی دیگر از این شرکت در راستای منافع ملی و عمل به مسئولیت‌های ملی و اجتماعی این شرکت به شمار می‌آید. امید است با اجرای این پروژه‌ها بتوان ناترازی تولید و مصرف برق را با حفظ پایداری شبکه جبران کرد و علاوه بر رفع موانع تولید و مهار تورم، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد میهن اسلامی بود.


محمدجواد براتی
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =