فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: درحال حاضر بازار سرمایه به استناد مقایسه بعضی از شاخص‌ها از سطح ارزندگی و جذابیت بیشتری نسبت به دیگر بازارها برخوردار است. به استناد تورم حال حاضر و نسبت به شاخص ابتدای سال جاری که دو میلیون واحد را شاهد بودیم، سه میلیون واحد حداقل انتظاریست که برای شاخص کل بازار سرمایه داریم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چارت شاخص کل نشان می‌دهد بازار سرمایه آخرین روزهای بهار ۱۴۰۲ را با بلاتکلیفی به پایان رساند. اگرچه نماگر بورس در آخرین روز معاملاتی خردادماه افزایشی بود و شاخص کل به دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحد و شاخص هم‌وزن به ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ واحد رسید. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص حرکت بورس درمسیر خنثی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار سرمایه به عنوان یک ابزار در سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته است تا بهبود وضع اقتصاد کشور، آمار تورم و دیگر آمارهای اقتصادی را نشان دهد. از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری شاخص کل حدود ۳۰ درصد و شاخص هم‌وزن بیش از ۴۹ درصد بازدهی کسب کرده بود که به یک‌باره ریزش سنگینی کرد. اکنون بازدهی شاخص کل کم‌تر از ۱۱ درصد و شاخص هم‌وزن به کم‌تر از ۲۷ درصد رسیده است؛ به‌عبارتی بازار سرمایه حدود ۵۰ درصد بازدهی خود را به‌طور متوسط از دست داد.

آقابزرگی سه عامل برای ریزش بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۲ معرفی کرد و توضیح می‌دهد: افزایش شمار عرضه‌ها، هشدارهای بی‌مورد و غیرکارشناسانه درخصوص بازار سرمایه عامل اول ریزش این بازار به حساب می‌آید. پس از آن باید به موضوع پیش‌فروش گسترده، عمیق و متوالی دو شرکت خودروساز به ارزش تقریبی ۴۵۰ هزارمیلیارد تومان اشاره کرد. سومین و مهم‌ترین عامل ریزش بورس، درخواست شفاهی و تهدید تخلفاتی به بازارگردان‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری برای عرضه سهام بود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با تمام نوسان‌ها، بازار سرمایه همچنان سطح ارزندگی خود را نسبت به سایر بازارها حفظ کرده است و شرایط نشان می‌دهد اکنون اراده‌ای برای توقف بازار وجود ندارد.

آقابزرگی وضعیت بورس در تابستان ۱۴۰۲ را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند: باوجود دستکاری‌ مستقیم توسط سهام شرکت‌های بزرگ امکان پیش‌بینی شاخص کل در روزهای آتی وجود ندارد و باید درخصوص سطح ارزندگی بازار صحبت کنیم. درحال حاضر بازار سرمایه به استناد مقایسه بعضی از شاخص‌ها مانند افزایش سودشرکت‌ها، پتانسیل افزایش نرخ ارز از نیما به ارز آزاد، افزایش نرخ ارز از پایه ۳۰ هزارتومان سال ۱۴۰۱ به حدود ۴۵هزار تومان فعلی و... از سطح ارزندگی و جذابیت بیشتری نسبت به دیگر بازارها مانند مسکن و خودرو برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها اظهار می‌کند: به استناد تورم حال حاضر و نسبت به شاخص ابتدای سال جاری که دو میلیون واحد را شاهد بودیم، سه میلیون واحد حداقل صعودیست که برای شاخص کل بازار سرمایه انتظار داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =