• ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
  • کد خبر: 39034
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودرو چینی

صنعت خودروسازی چین با سرعت روبه‌پیشرفت رفته و حالا تبدیل به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، قبلاً وقتی صحبت از صنعت چین می‌شد، محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه در ذهن مردم می‌آمد. اما صنعت این کشور در سالهای اخیر، دستخوش تغییرات بزرگی شده است؛ از صنعت هوافضا گرفته تا زیرساخت‌ها. تا جایی که امروز ۴۸ درصد صادرات تلویزیون و ۵۷ درصد صادرات گوشی‌های هوشمند جهان در اختیار این کشور است. اما از طرف دیگر، صنعت خودروسازی چین نیز با همین سرعت روبه‌پیشرفت رفته و حالا تبدیل به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان شده است.

آمارها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۰۹ که چین برای اولین بار عنوان بزرگ‌ترین مارکت خودرو را به خود اختصاص داد، آمار تولید و فروش آن، همچنان همین رتبه را حفظ کرده‌اند. این مسئله به‌طور ویژه در سال‌های گذشته که صنعت خودرو جهان به‌شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفت اما بازار خودرو چین توانست میزان فروش و تولید ۲۵ میلیونی سالانه خود را حفظ کند بیشتر به چشم می‌آید.

علاوه بر این، جریان اصلی شرکت‌های خودروسازی در چین موجی از «جهانی‌شدن» را دنبال کرده‌اند. طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، داده‌های صادرات خودرو چین به ترتیب اعداد ۸۹۱۰۰۰، ۱۰۴۱۰۰۰، ۱۰۲۴۰۰۰ و ۹۹۵۰۰۰دستگاه بوده که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز صنعت خودرو چین هم‌زمان با بحران کرونا و کمبود تراشه است. در سال ۲۰۲۱، صادرات خودرو چین به ۲۰۱۵۰۰۰ دستگاه رسید و برای اولین بار رکورد ۲ میلیون دستگاه را شکست. از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، صادرات خودرو چین به ۲,۷۸۵,۰۰۰ دستگاه رسید که ۵۵.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. صادرات خودروهای سواری در این بازه، ۸۰.۸ درصد بود. همچنین حجم صادرات خودروی‌های برقی چین به ۵۹۳۰۰۰ رسید که دو برابر سال قبل بود.

از نظر بازارهای خاص، از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، ده کشور برتر در مجموع صادرات خودرو چین شامل عبارت مکزیک، شیلی، عربستان ، بلژیک، استرالیا، فیلیپین، بریتانیا، روسیه، مالزی و تایلند بوده‌اند. بنابراین، می‌توان دید که خودروهای چینی نه‌تنها به‌طور پیوسته در بازارهای کشورهای درحال‌توسعه گسترش‌یافته‌اند، بلکه در کشورهای توسعه‌یافته مانند بلژیک و بریتانیا نیز شروع به عرضه کرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر در خیابان‌های کشورهای اروپایی، عربی و آفریقایی نیز خودروهای چینی بیشتری دیده می‌شوند.

بنابراین، رشد خودروهای چینی نه‌تنها در کمیت، بلکه در تحول و ارتقاء فناوری‌ها و برندهای اصلی، از جمله برندهای لوکس نیز قابل مشاهده است. اما در سال‌های اخیر، در اروپای شرقی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی و کشورهای توسعه‌یافته، یک برند لوکس چینی پا به عرصه گذاشته که جرأت رقابت با برندهای لوکس برتر بین‌المللی را داشته است، برند اکسید که در آینده نام آن بیشتر شنیده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =