بازار مسکن

سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان بیان داشت: درحال حاضر معاملات زیادی در بازار مسکن صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها تغییر محسوسی نکرده‌اند؛ به‌عبارتی بازار مسکن میزبان تورم توام با رکود است و آینده بازار مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کمتر از یک ماه به شروع معاملات رهن و اجاره در بازار مسکن باقی مانده و این درحالیست که فعالان بازار مسکن اصفهان معتقدند این روزها خرید و فروش و یا حتی بازدید ملک جهت رهن و اجاره‌ به ندرت انجام می‌شود؛ بازار مسکن در بهار سال ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته دچار رکود شده و در کسادی به سر می‌برد. سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به خبرنگار ایراسین توضیح داد: درحال حاضر معاملات زیادی در بازار مسکن صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها تغییر محسوسی نکرده‌اند؛ به‌عبارتی بازار مسکن میزبان تورم توام با رکود است و آینده بازار مشخص نیست.

بنابه گفته‌ واسطه‌های ملکی اکنون خریدار و فروشنده‌ در بازار مسکن وجود ندارد زیرا ثبات و نزول نسبی در بازار ارز و طلا سبب امیدواری فروشنده‌ها به کاهش قیمت‌ ملک و اجاره‌بها در بازار مسکن شده است. درمقابل مالکان باتوجه به آینده نامعلوم بازار دست از معامله کشیده‌اند و در انتظار آغاز فصل جابه‌جایی به سر می‌برند. حجازی درمورد بازار رهن و اجاره گفت: وضعیت بازار رهن و اجاره نیز مناسب نیست و معاملات زیادی انجام نمی‌شود. اگرچه هنوز فصل رهن و اجاره شروع نشده و این فصل پایان خرداد ماه با پایان امتحانات مدارس آغاز می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در پاسخ به اینکه آیا با شروع فصل رهن اجاره بازار مسکن داغ می‌شود گفت: شروع فصل جابه‌جایی تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت زیرا این قبیل معاملات زمانی و دوره‌ای است. ازطرفی شاهد سردرگمی مردم در سال جاری با راه اندازی سامانه راه و شهرسازی یا همان سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور هستیم؛ قرار بر این است عقد قرارداد رهن و اجاره مسکن در این سامانه به صورت رایگان صورت گیرد ولی سامانه با چالش‌های زیادی مواجه است که همین مسائل بر بازار مسکن بی تاثیر نخواهد بود.

حجازی درمورد سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور اضافه کرد: این سامانه، سامانه کامل و جامعی نیست. خود سامانه چالش‌های زیادی دارد و نظارتی بر آن نیست؛ به‌عبارتی هر فردی می‌تواند مبلغ دلخواه خود و حتی نامتعارف را برای معاملات مسکن در سامانه درج کند، بدون اینکه ضمانت اجرایی داشته باشد. در مقابل بیشتر همکاران بنده حاضر به عقد معامله با قیمت نامتعارف نیستند ولی متاسفانه در این سامانه چنین چیزی لحاظ نشده است. این سامانه برای تکمیل آمار کارایی دارد و کمکی به بازار مسکن و تورم اجاره‌ مسکن نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =