علیرضا شهیدی

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: در حال بررسی ۲۵۰ هزار کیلومتر منطقه مورد توجه در غالب نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی هستیم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ این پروژه را به اتمام برسانیم.

به گزارش ایراسین، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: غالبا گفته می‌شود در بحث اکتشاف مواد معدنی دچار عقب‌ماندگی هستیم اما سازمان زمین شناسی کشور از سال ۱۴۰۰ رویکرد کاری خود را تغییر داده است و در این زمینه تفاهمنامه سه جانبه‌ای میان سازمان زمین شناسی کشور با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدور) و معاونت معدنی وزارت صمت امضاء شد.

وی در مورد روند اجرایی این تفاهمنامه افزود: بر این اساس از چهار مرحله اکتشاف، مرحله‌ی شناسایی و پی‌جویی به سازمان زمین شناسی محول شده است. سازمان زمین شناسی نیز نتیجه پی‌جویی‌های صورت گرفته را به معاونت معدنی ارائه می‌دهد و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مبتنی بر سیاست گذاری‌ها، نتایج به دست آمده را یا از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌کند و یا آن را به ایمیدور ارجاع می‌دهد.

علیرضا شهیدی تکمیل کرد: مبتنی بر اولویت بندی صورت گرفته در اکتشاف ذخایر معدنی مورد توجه کشور، ۲۵۰ هزار کیلومتر را در غالب نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی بررسی می‌کنیم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ این پروژه را به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان زمین شناسی تصریح کرد: برای اکتشاف ذخایر پنهانی، از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیکی هوایی استفاده می‌کنیم. از سال گذشته تاکنون توانستیم با تولید اطلاعات بر پایه ژئوفیزیک هوابرد با انجام برداشت حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی، رکوردی در این زمینه ثبت کنیم.

او در ادامه پیرامون همکاری ایران و روسیه در زمینه اکتشافات معدنی اظهار داشت: با توجه به اینکه از یک سو امکانات اکتشاف در کشور نسبت به وظایفی که به سازمان زمین شناسی محول شده مناسب نیست و از سوی دیگر نیز با مشکل تامین نیروی انسانی مواجه هستیم؛ سال گذشته فراخوانی بین المللی منتشر کردیم که در نتیجه، شرکت روس ژئو که هلدینگی زمین شناسی و اکتشافی است برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرد. هیئت روسی حدود سه هفته قبل به سازمان زمین شناسی آمدند و طی چهار روز امور کارشناسی صورت گرفت. امید است پس از بازگشت این تیم به روسیه و اخذ موافقتنامه‌های لازم، این همکاری دوجانبه ادامه پیدا کند.

علیرضا شهیدی درباره تغییر شیوه اکتشافات معدنی در کشور گفت: اکتشاف در گذشته به شکل ناحیه‌ای و در قالب پهنه‌های معدنی انجام می‌شد، اما امروز این فرآیند سیستماتیک شده و در قالب سلول‌های ۵۰ هزار صورت می‌گیرد؛ در هر سلول ۵۰ هزار حدود ۶۲۵ کیلومتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تصمیم بر این است در سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلف سازمان زمین شناسی به صورت سیستماتیک و مبتنی بر مقیاس یک پنجاه هزار کار کنیم. در حوزه زمین شناسی دریایی نیز قرار است امسال فعالیتمان را آغاز کنیم. تصمیم داریم در لایه اقتصاد دریا، پروژه اکتشاف مواد معدنی را در سواحل داشته باشیم. امیدواریم در بحث مخاطرات در سلول پنجاه هزار نیز امور لازم را پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =