مسکن ملی

احمد علی‌آقاجان، کارشناس حوزه بازار مسکن همکاری دولت با سازندگان بزرگ هر شهر را اقدامی در راستای ثبات بازار مسکن دانسته و می‌گوید: دولت باید زمین در اختیار سازندگان بزرگ قرار دهد تا آپارتمان به صورت انبوه ساخته شود. همچنین سرمایه‌ای برای ساخت خانه‌های اقتصادی برای افراد کم درآمد در اختیار این سازندگان قرار دهد. بدین ترتیب هم عرضه مسکن بالا می‌رود و هم افراد کم بضاعت صاحب خانه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مسکن در طول سال‌های گذشته روند صعودی داشت و این موضوع باعث شده تا قیمت رهن و اجاره نیز متناسب با آن بالا برود. هرچند در پاییز و زمستان سال گذشته روند صعودی افزایش قیمت‌ها در این بازار کند شد ولی همچنان هر نوع شوک اقتصادی روی بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. فعلان بازار مسکن اصفهان مدعی‌اند در شرایطی که بازارهای رقیب مسکن مثل ارز دچار افت شده‌اند، بخشی از نقدینگی به سمت بازار مسکن راه پیدا می‌کند و احتمال افزایش قیمت ملک در تابستان سال جاری وجود داد؛ به دنبال آن مستاجران هم باید مبالغ بیشتری در ازای رهن و اجاره بپردازند. اگرچه دولت تاکنون برای سامان دادن به بازار مسکن، اقدامات متعددی مانند اجرای طرح مسکن ملی، مالیات بر خانه‌های خالی، اعطای تسهیلات بانکی مختلف در حوزه مسکن و... را به کارگرفته است؛ با این‌حال کارشناسان مسکن معتقدند دولت می‌تواند با همکاری بخش خصوصی، التهابات بازار مسکن را کاهش دهد و مانعی بر سر راه افزایش قیمت‌ها باشد. احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه باید ریشه مشکلات بازار مسکن درمان شود، به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: همه چیز در بازار مسکن به میزان عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. زمانی که تقاضا برای خرید یا اجاره‌ ملک بالا باشد و درمقابل میزان عرضه پایین‌تر از سطح تقاضا باشد، طبیعی‌است که قیمت ملک بالا رود.

وی ادامه می‌دهد: دولت باید در زمینه مسکن سازی و بالا بردن میزان عرضه به نسبت تقاضا اقدام کند تا مانعی بر سر راه روند صعودی قیمت‌ها باشد.

به اعتقاد این کارشناس حوزه بازار همکاری دولت با انبوه‌سازان اقدامی در راستای درمان ریشه مشکلات بازار مسکن تلقی می‌شود و دولت باید سازندگان بزرگ ابنیه در هر شهر را پیدا کند، سپس زمین در اختیار این سازندگان قرار دهد تا آپارتمان به صورت انبوه ساخته شود. همچنین سرمایه‌ای برای ساخت خانه‌های کوچک با امکانات حداقلی و به اصطلاح اقتصادی برای افراد کم درآمد در اختیار این سازندگان قرار دهد. بدین ترتیب هم عرضه مسکن بالا می‌رود و هم افراد کم بضاعت صاحب خانه می‌شوند.

علی‌آقاجان می افزاید: دولت می‌تواند در اصفهان در چهار منطقه اطراف برای نمونه در منطقه شمالی در محله زینبیه یا در مناطق دیگری مانند بهارستان، کهندژ و... برای ساخت مسکن‌های کوچک و اقتصادی زمین به سازندگان بزرگ اختصاص دهد. تا بازار مسکن از التهابات و شوک اقتصادی دور شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =