شمش قلع

روز دوشنبه، اخباری از توقف احتمالی تولید قلع در میانمار با جهش ۱۱ درصدی قیمت قلع در بازارهای جهانی همراه بود. میانمار سومین تولیدکننده بزرگ قلع احتمالا به زودی فعالیت معادن خود را تعلیق خواهد کرد و این خبر به خصوص برای چینی‌ها اتفاق خوبی نیست چرا که بخش عمده واردات قلع چین از میانمار انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز دوشنبه قیمت قلع در بورس فلزات لندن با جهشی بیش از ۱۰ درصد از ۲۴ هزار و ۸۰۰ دلار برای هر تن به بالاتر از ۲۷ هزار و ۳۰۰ دلار در تن رسید. اگرچه این افزایش قیمت چشم‌گیر بود ولی یک سال قبل قیمت قلع در کانال بالاتر از ۴۰ هزار دلار معامله می‌شد و حتی به محدوده بالاتر از ۴۵ هزار دلار برای هر تن نیز رسید ولی با ریزش دست‌جمعی قیمت فلزات در اسفند سال گذشته، قیمت قلع نیز بیش از ۷۰ درصد ریزش کرد.

کابوس بندر شانگهای در فقدان قلع میانمار

براساس نمودار، قیمت قلع در طول ۶ ماه گذشته از محدوده ۱۷ هزار دلار یک روند صعودی آغاز کرد ولی روز دوشنبه با جهش ۱۱ درصدی قیمتی سنگین‌ترین رشد در طول ۶ ماه گذشته را ثبت کرد. فعالان بازارهای جهانی مدعی‌اند قلع به سمت هدف قیمتی ۳۰ هزار دلار در هر تن حرکت خواهد کرد. براساس نمودار قیمتی قلع، جهش ۱۱درصدی روز دوشنبه قلع را به سوی هدف ۳۰ هزار دلار برای هر تن هدایت می‌کند.

تعلیق معادن میانمار

احتمال تعلیق تولید قلع توسط دولت میانمار دلیل جهش ۱۱ درصدی قیمت قلع در دوشنبه گذشته بود. میانمار به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ قلع جهان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان قلع به چین است ولی روز دوشنبه میانمار در اقدام ناگهانی خبر از تعلیق معادن داد که همگی در نزدیکی مرز چین واقع شده‌اند. رویترز نیز با تایید این خبر مدعی شد اسناد رسمی نشان می‌دهد تمامی فعالیت‌های استخراج و فراوری قلع میانمار از اول ماه اوت متوقف خواهد شد. این مسئله در حالی است که قلع به عنوان منبع اصلی درآمد دولت میانمار شناخته می‌شود و مشخص نیست این تصمیم ناگهانی تا چه زمانی ادامه‌ داشته باشد.

کابوس بندر شانگهای در فقدان قلع میانمار

تعلیق معادن میانمار اگرچه بازارهای جهانی را ملتهب کرد ولی بیش از هر چیزی بازار بندر شانگهای زیرو رو شد. چینی‌ها در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا منبع دیگر را جایگرین قلع میانمار کنند ولی همچنان بخش عمده قلع مورد نیاز چین از میانمار تامین می‌شود.

کابوس بندر شانگهای در فقدان قلع میانمار

براساس نمودار بالا میانمار بزرگترین تامین کننده قلع مورد نیاز چین است و تعلیق آن بازار شانگهای را ملتهب می‌کند زیرا در کوتاه مدت امکان تامین قلع از منبع دیگری وجود ندارد. با توجه به این مسئله احتمال صعود ادامه‌دار قیمت قلع پس از اجرای این تصمیم طی ماه‌های آینده وجود دارد.

معادن قلع ایران

طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران حوزه معدن علاقه کمتری برای ورود به بخش قلع داشته‌اند به همین دلیل رشد این بخش نسبت به سایر رقبا کمتر بود. ایران نیز با وجود معادن قلع ولی سهم چندانی از بازارهی جهانی نداریم. معادن قلع ایران در تربت حیدریه، شاه‌کوه، انجرد و در جوار اصفهان و سنندج قرار گرفته‌اند و براساس آمار منتشر شده‌ از صورت بهره‌برداری منظم از این منابع امکان کسب سهم تا ۵ درصدی بازار قلع جهان نیز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =