• ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
  • کد خبر: 35883
  • readingTime: ۱ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

سنگ آهن ایران ارزان‌تر از جهان

چرا قیمت سنگ آهن ایران برخلاف بازارهای جهانی نزولی است؟
سنگ آهن

موسسه اعتبار سنجی و تحلیل بازار فیچ چشم انداز قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۱۰ دلار به ۱۲۵ دلار در هر تن افزایش داد، زیرا خوشبینی زیادی بر افزایش قیمت سنگ آهن وجود دارد، در مقابل روند قیمت سنگ آهن صادراتی ایران در بازارهای جهانی در طول ماه‌های گذشته نزولی بود.

به گزارش ایراسین، تضعیف دلار و داده‌های اقتصادی چین، خوش‌بینی به رشد قیمت فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳را افزایش داد و به همین دلیل موسسه اعتبارسنجی و تحلیل بازار فیچ چشم‌انداز خود از قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۱۰ دلار به ۱۲۵ دلار افزایش داد. چین تا کمتر از ۳ ماه آینده بخش بزرگی از محدودیت‌های کرونایی را تعلیق خواهد داد تا فعالان بازارهای جهانی نسبت به رشد تقاضا برای فلزات خوش‌بین باشند. اگرچه بعضی از فعالان بازار از احتمال رشد قیمت سنگ آهن تا ۱۵۰ دلار و حتی بیشتر از آن می‌گویند ولی موسسه فیچ مدعی شد کنترل دولت چین بر مکانیزم قیمت‌گذاری سنگ اهن اجازه رشد بیشتر از ۱۲۵ دلار در هر تن را نخواهد داد.

سنگ آهن ایران ارزان‌تر از جهان

روند قیمتی سنگ آهن در نمودار بالا نشان می‌دهد، سنگ آهن از اواسط سال ۲۰۱۵ یک روند صعودی را آغاز کرد و از کانال ۴۰ دلار تا بالاتر از ۲۱۰ دلار صعود کرد ولی انتظار برای کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهانی پس از محدودیت‌های کرونا وجنگ روسیه و اوکراین روند قیمتی سنگ‌آهن را نزولی کرده و تا کانال ۸۰ دلار پایین‌ آورد. امروز اگرچه خوش‌بینی برای رشد قیمت سنگ آهن افزایش یافته‌است ولی سنگ آهن ۱۲۵ دلاری هنوز از سقف قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ کمتر است.

با توجه به نمودار سنگ‌آهن، روند نزولی قیمت‌ شکسته‌شده‌است ولی این به معنای آغاز روند صعودی قیمت سنگ آهن نیست.

عملکرد منفی سنگ آهن صادراتی ایران

خوش‌بینی‌ برای رشد قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در حالی رقم می‌خورد که قیمت سنگ‌آهن صادراتی ایران در سال ۲۰۲۳ تا کنون نزولی بود و در طول هفته گذشته نیز کاهش پیداکرد. گفته‌می‌شود تحولات قیمتی در بنادر چین باعث شده تا سنگ‌آهن صادراتی ایران روندی نزولی داشته‌باشد و اگر این روند ادامه‌دار باشد قیمت سنگ آهن صادراتی ایران با ریزش جدی مواجه خواهد شد.

هفته گذشته قیمت هر تن سنگ آهن صادراتی ایران در بنادر چین با توجه به مشخصات و عیار سنگ بین ۶۰ تا ۱۳۹ دلار بود که از این ارقام ۱۶ دلار بابت هر تن هزینه حمل دریایی کسر خواهد شد. قیمت انواع سنگ آهن صادراتی ایران تا ۵.۴% نسبت به هفته‌های قبلی کاهشی بود و نسبت به میانگین قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ روندی نزولی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =