• ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
  • کد خبر: 35338
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

واکنش کامودیتی‌ها به تصمیم فدرال رزرو

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به ۲۵ صدم درصد افزایش داد
کامودیتی

فدرال رزرو شب گذشته نرخ بهره را از ۴.۷۵% به ۵% رساند تا بازارهای مالی جهان ریزش سنگینی را تجربه کنند. در مقابل کامودیتی‌ها نه تنها ریزشی نشدند بلکه قیمت‌ آنها افزایش پیدا کرد. اگرچه بازارهای داخلی در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند ولی اگر قیمت‌های فعلی در بازار فلزات حفظ شود منجر به افزایش تقاضا در بورس کالا خواهد شد.

به گزارش ایراسین، افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ اوکراین و سیاست‌های مالی در زمان همه‌گیری کرونا منجر به افزایش بی‌سابقه شاخص بهای مصرف کننده در آمریکا شد تا اواسط سال ۲۰۲۲ تورم آمریکا پس از ۴۰ سال به بالاتر از ۹% برسد. بانک مرکزی آمریکا نیز برای مهار تورم خیلی سریع سیاست‌های انقباضی را آغاز کرد و اگرچه موفق به مهار تورم شد ولی سیاست‌های انقباضی شدید به خصوص افزایش نرخ بهره با ریزش شدید بازار سهام، رمزارزها و کامودیتی‌ها همراه بود.

شب گذشته در آخرین جلسه فدرال رزرو، نرخ بهره آمریکا با ۰.۲۵ واحد افزایش به ۵% رسید. پیش از جلسه تصور می‌شد به دلیل شرایط بحرانی بانک‌های آمریکا نرخ بهره ثابت بماند. ایلان ماسک میلیونر آمریکایی نیز در این باره پیش‌بینی کرده بود فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۵۰ واحد کاهش خواهد داد ولی بانک مرکزی آمریکا بار دیگر بر ادامه سیاست‌های انقباظی تاکید کرد و نتیجه آن شب یک شب سیاه دیگر برای بازارهای مالی جهان بود.

سهام روی مدار ریزش

نزدک و S&P۵۰۰ دو شاخص بورس آمریکا پس از جلسه دیشب فدرال رزرو ریزشی شدند. نزدک از محدوده ۱۳ هزار و ۸۰ تا ۱۲ هزار و ۶۷۸ واحد ریخت. نزدک در زمان کرونا و پیش از اجرای سیاست‌های مالی فدرال رزرو تا نزدیک ۱۷ هزار واحد پیش‌روی کرده بود. ریزش نزدک با ریزش دست‌جمعی سهام در بورس آمریکا همراه بود، برای مثال سهام شرکت معتبری مانند نت‌فلیکس از بالای ۷۰۰ دلار تا کمتر از ۱۶۸ دلار کاهش پیدا کرده و دیشب نیز مجدد ریزشی شد. واکنش بازار سهام به نتیجه شب گذشته فدرال رزرو بیشتر از کریپتو بود.

کریپتو در ثبات نسبی

بازار نوسانی و پر هیجان کریپتو واکنش شدیدی به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو داشته است.برای مثال بیت‌کوین پادشاه ارزهای دیجیتال از ۶۹ هزار دلار تا کمتر از ۱۷ هزار دلار ریزش داشت. تعدادی از رمزارزها در این مدت با ریزش بیش از ۹۹ درصدی همراه بودند. برای مثال رمز ارز سولانا از حدود ۳۰۰ دلار تا کمتر از ۱۰ دلار ریزش داشت یا gst از محدوده ۷ دلار تا ۱ سنت پایین آمد. شب گذشته وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، بازار کریپتو بلافاصله ریزشی شد ولی ریزش رمزارزها از بازار سهام کمتر بود.

احتمال صعود کامودیتی‌ها

رویترز در گزارشی مدعی شد کامودیتی‌ها با افزایش تقاضا پس از همه‌گیری کرونا شرایط ایدئالی برای آغاز یک رالی صعودی دارند ولی سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو مانع رشد قیمت کامودیتی‌هاست. شب گذشته برخلاف پیش‌بینی‌ها حتی با وجود افزایش نرخ بهره نیز کامودیتی‌ها صعودی شدند. انس جهانی طلا از ۱۹۴۰ دلار تا ۱۹۸۰ دلار رشد کرد، مس نیز از کانال ۸۷۰۰ تا نزدیک ۸۹۰۰ دلار بالا آمد و آلومینیوم موفق به پیشروی از دلار۲۲۷۷ تا ۲۲۹۸ دلار شد تا کامودیتی‌ها واکنش متفاوتی به شب سیاه بازارهای مالی جهان داشته باشند.

بازار ایران در انتظار بازگشایی

نوسان قیمت کامودیتی‌ها خیلی سریع در بازار داخلی ایران به خصوص بازار سکه و طلا تاثیر می‌گذارد ولی به دلیل تعطیلات نوروز معاملات در بازار طلا و سکه متوقف شده است. ۲۸ اسفند ماه آخرین روزکاری بازار طلا ایران، قیمت انس جهانی به محدوده ۱۹۹۰ دلار رسید و اگر با پایان تعطیلات انس بالاتر از ۱۹۹۰ باشد احتمال رشد قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی تقویت خواهد شد. از طرفی با مقاومت بالای بازار فلزات به ریزش‌ شب گذشته احتمال رشد تقاضا در بورس کالا برای محصولات فلزی وجود دارد. طی سال‌های گذشته نیز با هر افزایش قیمت در بازارهای جهانی تقاضا برای فلزات در بورس کالا تقویت می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =